Prost over Formule 1

Gepubliceerd op 07 februari 2002 door Verstappen Info Page

In een interview in het Franse Auto Hebdo tijdschrift krijgen een aantal partijen 'die gedeeltelijk verantwoordelijk zijn voor de ondergang van het team' er van Alain Prost van langs. Niet geheel in Edith Piaf’s 'non, je ne regrette rien' stijl dus. Maar Prost steekt vooral de hand in eigen boezem door te erkennen dat hij zelf veel fouten maakte.

“Eén van de fouten die ik maakte is dat ik veel te lang te aardig tegen Peugeot was. Ron Dennis had in 1994 al door wat daar gaande was en wist niet hoe snel hij van hen af kon komen. Dat was voor hem gemakkelijk want hij had zich al verzekerd van de steun van Mercedes. Mijn fout was dat ik niet de kracht had om neen te zeggen”.

“De vijf bedrijven die wij als sponsor hadden betaalden niet wat was overeengekomen. Met Yahoo bijvoorbeeld hadden wij een overeenkomst voor $100 miljoen dollar voor drie jaar. Echter na een paar maanden nadat het contract getekend was stortte de Internet markt in elkaar en trok dit bedrijf zich terug”.

“Mijn grootste fout was echter om Alan Jenkins als technisch directeur aan te stellen. Ik werkte in het verleden met hem bij McLaren. In die tijd was hij een vriendelijke man die altijd openstond voor ideeën en hij was ook altijd te bereiken. Toen hij bij mij op de loonlijst stond werd hij totaal anti Frans en dat had een fatale uitwerking op de technische staf die onder leiding van Bernard Dudot stond. Ook werd de relatie die wij met leveranciers hadden opgebouwd binnen enkele maanden door Jenkins vernietigd.”

Ook ex aandeelhouder Diniz krijgt ervan langs. “Met hem en zijn juristen zouden wij een bespreking hebben. Toen ik vroeg waar Pedro bleef kreeg ik te horen dat hij op zijn boot in St. Tropez was.”
Tenslotte krijgt de Franse regering ook nog een veeg uit de pan. “Het is onmogelijk om in een land waar personeel niet meer dan 35 uur per week mag werken met een Formule 1 team te opereren. Verder, vergeet niet dat de Franse staat nog altijd 30% van het aandelenkapitaal van Renault bezit. Met die steun was het een eitje om Benetton te kopen, want die hadden geen boodschap aan een werkweek van 35 uur.”

“Ik kots van alles wat mij overkomen is. In de vier jaar dat het team het mijne was werden wij drie keer door de Franse FIOD onderzocht en de Franse GAK verdacht ons ook. Er waren twee Amerikaanse gegadigden om het team te kopen, één daarvan was zeer serieus. Uiteindelijk was er niet genoeg tijd meer om met hen orde op zaken te stellen.” Welkom in de glorieuze wereld van de Formule 1!