scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Ferrari baas waarschuwt Ecclestone

Gepubliceerd op 21 december 2001 door John ter Meer

Behalve het nieuws dat Honda en Toyota er over denken om zich wellicht aan te gaan sluiten bij GPWC BV, de organisatie die in de toekomst een alternatief Formule 1 kampioenschap gaat starten, was het rustig vanuit de alternatieve Formule 1 hoek. Misschien toch weer een voorbeeld van stilte voor de storm want de twee Japanse automerken zijn in ieder geval voor de eerstkomende GPWC vergadering uitgenodigd.

De Italiaanse sportkrant Gazetto dello Sport wakkert vandaag het vuur weer aan over hoe in de toekomst Formule 1 opbrengsten verdeeld moeten worden. Luca Montezemelo zei dat de teams lang met de verdeelsleutel tevreden waren. "De rol die Bernie daarbij speelde en het geld wat hij daarmee verdiende is ook okay want hij is het geweest die de groei van Formule 1 op eigen houtje heeft bewerkstelligd. Dat geldt echter niet voor Kirch. Bernie heeft een aantal zeer goede kwaliteiten. Vanwege die kwaliteiten en de resultaten die er kwamen accepteerden wij dat hij er verschrikkelijk veel aan verdiende. Bernie besloot om te verkopen maar dat heeft wel de uitwerking gehad dat de Formule 1 constructeurs niet langer meer vast aan boord zijn.”

“De constructeurs (de teams etc.) vinden dat Kirch niet gerechtigd is tot dezelfde inkomensverdeling die tot op heden gold want dit bedrijf heeft niets gedaan om de sport wereldwijd groot te maken. Daar komt verder bij dat de autofabrikanten meer zeggenschap wensen omdat die bang zijn dat Kirch in de toekomst Formule 1 alleen op basis van betaal TV in de huiskamers willen laten zien.”

De teams krijgen gezamenlijk 43% en Bernie ontvangt 57%. Dit is contractueel tot het eind van 2007 zo geregeld. Tot dan wordt deze afspraak (het Concorde Agreement) gerespecteerd en zal er niets veranderen. Voor die datum komt er geen ander of alternatief Formule 1 wereldkampioenschap.”

Daarna zal GPWC ervoor zorgen dat of Ecclestone of Kirch uitgesloten wordt. De constructeurs zullen 100% van de opbrengsten ontvangen. Dit is goed nieuws want op deze basis kunnen de teams, zelfs de kleinere, zichzelf financieren en zullen dus minder afhankelijk worden van inkomsten uit sponsorship. “De zaken lopen goed en worden met de dag serieuzer genomen. Daarom zijn Honda en Toyota ook uitgenodigd.”

Met 2002 voor de deur lijkt 2008 ver weg en in de tussentijd kan er natuurlijk nog heel wat veranderen.