Prost start, "zelfs zonder motor als het moet"

Gepubliceerd op 21 december 2001 door

De The Financial Times besteedt vandaag veel aandacht aan Prost Grand Prix. Over de potentiële investeerders meent Alain Prost dat men te maken heeft met zeer voorzichtige mensen 'die er lang over doen om tot een beslissing te komen'. "Het probleem is dat advertentiebudgetten 40% lager zijn dan voorheen. Wat dat betreft zitten wij in hetzelfde schuitje als de andere teams maar wij hebben onmiddellijk geld nodig. Wij stonden op het punt om een deal met prins AlWaleed Bin Talal te doen, afgelopen september. Echter, wat er op 11 september in Amerika gebeurde boorde elke mogelijkheid onmiddellijk in de grond.

“Het is aanzienlijk moeilijker om een team met 200 man personeel vanuit Frankrijk te laten opereren dan wanneer dit team in Engeland gevestigd zou zijn. De grote fout die ik maakte was dat ik geen sterke en goed gemotiveerde partners had waarop ik kon terugvallen. Om in Formule 1 succes te boeken moet je een team solide partners hebben en bijvoorbeeld de echte inzet van een autofabrikant.

Vanaf het moment dat wij met Peugeot een overeenkomst aangingen begon ook de discussie hoe en wat voor een samenwerking wij konden aangaan. Vandaag de dag zijn er misschien zeven of acht autofabrikanten bij Formule 1 betrokken. Eén van hen zal aan het eind van het seizoen gelukkig zijn, de rest raakt teleurgesteld omdat die niet konden winnen.”

“Het mag misschien gek klinken maar Formule 1 heeft teams zoals ons nodig. Wij hebben aanzienlijk meer sympathie dan teams die steun krijgen van de grote autofabrieken. Wat ons betreft, in Australië komen wij aan de start met een Ferrari motor of anders zonder een motor. Het is aan de autoriteiten om er voor te zorgen dat de kleinere teams genoeg inkomen krijgen om te overleven. De opbrengsten uit TV rechten wordt verschillend verdeeld (topteams ontvangen het meeste) en ik vind dat wij een betere kans moeten krijgen. Sponsors zien ook wel dat de topteams het meeste in beeld zijn dus is het natuurlijk dat die eerder met hen in zee gaan dan met een klein team.”

Alain Prost gaf volmondig toe dat hij zich een onrealistisch doel gesteld had om binnen drie jaar de constructeurs titel te willen behalen. “Peugeot dwong mij om dat te zeggen. Mijn prestaties als coureur hielpen om valse verwachtingen te scheppen. Als je coureur bent geweest dan is het gemakkelijk voor de buitenwereld om kritiek te leveren want je verleden zal je altijd achtervolgen. Omdat ik nu eenmaal Prost heet houdt dat niet in dat ik automatisch en gemakkelijk overwinningen kan leveren.”