scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Blijft Ford Jaguar steunen?

Gepubliceerd op 31 oktober 2001 door Ruud Mulders

Nu voormalig Ford baas Jacques Nasser het veld geruimd heeft blijkt maar weer eens hoe gevaarlijk het is wanneer autofabrikanten zich met Formule 1 bemoeien. Nasser was een van de voortrekkers om Ford in Formule 1 te krijgen; dat werd gedaan door het team van Jackie Stewart te kopen.

Het valt te bezien of Wolfgang Reitzle, de baas van Jaguar (en voormalig mededirecteur van BMW waar ook hij voorstemde om naar Formule 1 terug te keren) en de man aan wie Niki Lauda verantwoording verschuldigd is, zijn lange termijn steun aan het Jaguar Racing Formule 1 team blijft geven. “Ik denk dat Jaguar als autofabrikant kan profiteren van het sportieve imago van Formule 1. Van de link tussen de twee kunnen wij profiteren. In het zakenleven moet je soms op je gevoel afgaan. Daar neem je dan wel een gigantisch financieel risico mee maar aan de andere kant is het wel zo dat succes in Formule 1 de spirit van alle werknemers aanzienlijk zal verbeteren. Je moet dus niet alleen in cijfers denken maar ook verder dan je neus lang is om echte lange termijn resultaten te boeken. Onze strategie is om het met een minimum aan financiële middelen en andere resources te doen maar het zal altijd een dure aangelegenheid blijven."
Misschien had Irvine toch dat aanbod van Jordan moeten pakken.

Een ander voorbeeld van hoe gevaarlijk het is als een bepaalde raceklasse of een hoeveelheid raceteams zich te veel aan één of meer autofabrikanten bindt blijkt wel uit recente ontwikkelingen in de Amerikaanse CART series. Een jaar geleden vond Mercedes het welletjes en trok zich terug. Nu er onenigheid is ontstaan over het nieuwe motorenreglement (nu 2.6 liter turbo motoren – dit weekend komt er een uiteindelijke beslissing over de nieuwe motor die vanaf 2003 gebruikt gaat worden, dit wordt waarschijnlijk een ‘normale’ 3.5 liter motor) wil Ford alleen nog maar alle teams van krachtbronnen voorzien, anders houdt Ford het voor gezien; Honda trekt zich vanaf eind 2002 geheel terug en de rol van Toyota wat de toekomst betreft is ook ‘dubieus’. Reken maar dat de diverse Formule 1 teambazen van deze trend op de hoogte zijn.