scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Jos over België en veiligheid

Gepubliceerd op 05 september 2001 door Dennis Visser

Afgelopen weekend werd de Grand Prix van België verreden op het circuit van Spa-Francorchamps. Vandaag had Jos even de tijd om wat vragen over het weekend te beantwoorden. De dagen in België waren erg druk, dus had Jos wat minder tijd voor de site dan normaal. We vroegen ons dan ook af of een Grand Prix in België niet teveel druk op Jos legt, gezien de hoeveelheid aandacht die Jos aan fans en relaties besteedt. Dit bleek echter behoorlijk mee te vallen: "Spa is altijd een hele speciale race. Duizenden fans komen naar België toe. Ook ben ik zaterdagavond nog op de camping geweest bij Jos Verstappen Reizen. Verder zijn Raymond Vermeulen en Huub Rothengatter het hele weekend met de fans en de uitgenodigde gasten druk geweest. Om eerlijk te zijn waren zij na het weekend meer vermoeid dan ik. Raymond bleef maar klagen over spierpijn en Huub had zijn kleine teen open liggen!"

Niet alleen voor de mensen rond Jos, maar ook voor de auto van Jos leek de Grand Prix zwaar. Vooral tijdens het gevecht met Panis remde Jos constant heel erg laat. Bij Ralf Schumacher was duidelijk te zien dat er flink wat rook van de remmen kwam, net als bij Jos in Canada. Was dat geen probleem? "Ik heb inderdaad een heel leuk gevecht met Panis gehad, ik heb genoten van het racen. Ik kon hem alleen achter me houden door laat te remmen en mijn lijn optimaal te verdedigen. Maar ik heb geen probleem met de remmen gehad. Sinds Canada hebben we dit probleem (door betere koeling) goed opgelost. Ook was de temperatuur in Spa was beter dan in Canada.

Het behoeft geen nadere uitleg dat het onderwerp 'veiligheid' sinds zondag weer volop in de belangstelling staat, in het bijzonder ook met betrekking tot het circuit van Spa-Francorchamps. Ralf Schumacher haalde eerder de (beperkte) veiligheid van Spa aan. We vroegen Jos hoe hij denkt over de veiligheid van het circuit, gezien de relatief zware crashes (Jos zelf, Michael Schumacher, Villeneuve, Burti, Alonso) die de afgelopen jaren plaatsvonden. "Ik ben van mening dat de veiligheidsaspecten absoluut verbeterd zijn. Maar het blijft racen, dus er kunnen altijd ongelukken gebeuren met een nare afloop. Toch heeft de FIA, mede op advies van de rijders, de veiligheid beduidend verbeterd. Met de GPDA (Grand Prix Drivers Assiociation) geven wij altijd na een gereden Grand Prix bepaalde aanbevelingen om voor het volgende jaar bepaalde wijzigingen doorgevoerd te krijgen. Het is een positieve ontwikkeling dat de rijders zo actief worden betrokken bij de veiligheid van de Formule 1.

Met betrekking tot dit soort ongelukken vroegen we ons af hoe Jos geïnformeerd wordt over wat er precies gebeurd is. We zagen op televisie al dat Bernie Ecclestone een aantal coureurs inlichtte over Burti's ongeluk. "Ik word op de hoogte gebracht via de boordradio van het team. Het teammanagement van Arrows vertelt ons dan precies wat er gebeurd is, en hoe ernstig de situatie is."

Ook tussen de coureurs van verschillende teams onderling wordt er tijdens een Grand Prix soms gecommuniceerd. Zo zagen we Jos op de grid wijzen naar iets aan de achterzijde van Montoya's Williams. Jos maakte hem ergens op attent. "Ja, dat klopt. De achtervleugel van zijn auto was gescheurd. Ik wees hem hierop. Anders had het in Eau Rouge wel eens fout kunnen aflopen." Gelukkig bleef een tweede ongeluk tijdens de race uit.