scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Vraaggesprek met Jos

Gepubliceerd op 28 juni 2001 door John ter Meer

Regelmatig hebben wij namens de site wat intensiever contact met Jos om hem wat vragen te stellen. We hebben de belangrijkste opmerkingen van Jos uit ons laatste gesprek met hem samengevat.

Jos heeft, in tegenstelling tot vorig seizoen, zijn contract in een vroeger stadium verlengd. Dat is gebaseerd op een wederzijds vertrouwen tussen Jos en Tom Walkinshaw en zijn team. Tijdens de laatste test in Silverstone had Jos een lang gesprek met Tom Walkinshaw. “Er wordt ontzettend hard gewerkt in het team en er is veel vertrouwen over en weer. Dat gaf mij een goed gevoel en bijtekenen was voor mij een logisch gevolg.”

Jos en Tom Walkinshaw hebben een goede verstandhouding met elkaar, zowel zakelijk als persoonlijk. Walkinshaw is een man van daden en daar houdt Jos wel van. “Tom is niet altijd even makkelijk, maar hij wil vooruit en dat wil ik ook. Ook persoonlijk liggen wij elkaar wel. Tom heeft verstand van racen, ziet in mij een echte racer en dat vindt hij geweldig.”

Op de Nürburgring ging er afgelopen weekend voor Arrows het nodige mis. Dat had volgens Jos niet zoveel te maken met pech of geluk, maar met de aerodynamica. “Op dat circuit heb je heel veel downforce nodig. Dat hebben we momenteel gewoon te weinig. Iets dat je heel duidelijk ziet tijdens de kwalificatie. Op dat gebied zullen we nog flinke stappen voorwaarts gaan maken, denk maar eens aan de nieuwe man Nicolo Petrucci die we als Hoofd Aerodynamica aangetrokken hebben, een grote naam op dat gebied.”

Er wordt dus hard gewerkt en ontwikkeld aan de auto’s. Iets dat Jos alleen maar steeds kan bevestigen. “Elke GP zijn er wel weer kleine veranderingen. Niet alleen op het circuit maar ook in de fabriek wordt keihard gewerkt. Petrucci was afgelopen vrijdag ook aanwezig op de Nürburgring. ’s Avonds vloog hij alweer terug naar de fabriek met nieuwe ideeën. Het is vanzelfsprekend en logisch dat zo’n man niet van de ene op de andere dag revolutionaire verbeteringen kan doorvoeren. Dat heeft tijd nodig. Wacht maar eens af, we komen echt naar voren.”

Arrows en Asiatech zullen afscheid van elkaar nemen aan het einde van dit seizoen. Jos is niet bevreesd dat dit ten koste zal gaan van de motivatie bij Asiatech. “Asiatech heeft aangekondigd in de F1 te willen blijven. Ze moeten dus blijven doorontwikkelen om geen achterstand op te lopen bij concurrerende motorenfabrikanten. Dat betekent dat Arrows voor de rest van dit seizoen blijft profiteren van de vooruitgang die Asiatech nog zal weten te bewerkstelligen.”