scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Trulli snelst op eerste trainingsdag, veel tijdverlies voor Arrows

Gepubliceerd op 16 maart 2001 door Verstappen Info Page

Op het circuit van Sepang zijn de eerste vrije trainingen afgewerkt. Met een temperatuur van 35 graden Celcius en een luchtvochtigheid van 51 procent werden de twee sessies afgewerkt onder condities die iets gunstiger lagen dan de afgelopen dagen. Jarno Trulli reed namens Jordan de snelste trainingstijd van de dag, 1.38.846, gevolgd door de Ferrari rijders Michael Schumacher en Rubens Barrichello. David Coulthard was de eerste McLaren coureur op een vierde plaats. Mika Hakkinen kwam pas op positie zes in beeld, achter Eddie Irvine die namens Jaguar verrassend de vijfde tijd liet noteren.


Zo warm is het dus: 37,6 graden Celcius

Voor Arrows begon de eerste training problematisch. Praktisch tegelijkertijd moesten zowel Jos Verstappen als Enrique Bernoldi na twintig minuten hun auto's aan de kant zetten. Het leek voor de buitenwacht hetzelfde euvel, echter bij Jos was het een sensorprobleem in de motor en bij Enrique bleken het koppelingsproblemen te zijn. Pas na twintig minuten in de tweede trainingssessie konden de beide Arrows coureurs weer naar buiten, een verlies van een vol uur. Uiteindelijk wist Jos, met slechts zeventien ronden, nog een vijftiende tijd neer te zetten, 1.41.794. Bernoldi reed zijn snelste rondje in 1.42.541 wat hem uiteindelijk op een achttiende plek deed belanden.

Een redelijke 15e tijd met veel benzine aan boord

Vlak na de training hadden we contact met Jos die een groot compliment maakte aan het team omdat het tussen de twee trainingen door de complete motor wist te vervangen. "Het was dus een sensorprobleem in de motor", aldus Jos. "De motor diende vervangen te worden en dat kost veel tijd. Omdat we vrijwel niet gereden hebben in de eerste sessie hebben we ons in de tweede sessie geconcentreerd op het maken van de goede bandenkeuze, iets wat we eigenlijk in de eerste training hadden willen doen. En dan hadden we de tweede training kunnen benutten om een goede setup te kiezen. Dat is er dus allemaal niet van gekomen. Ik ben blij dat ik in de tweede sessie nog een redelijke tijd heb kunnen neerzetten met veel benzine aan boord."


Geconcentreerd op de banden

De grootste pechvogel van de dag was Montoya die geen representatieve tijd op de klokken kreeg. Onder meer waren er met zijn Williams problemen met de benzinetoevoer. Ook de teams van Benetton en Minardi hadden de nodige problemen.

Voor een volledig overzicht van alle tijden, ga je naar de seizoenspagina.