scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Schumacher wint GP van Australië, Jos negende

Gepubliceerd op 04 maart 2001 door Verstappen Info Page

Michael Schumacher heeft de ouverture van het F1 seizoen 2001 op zijn naam geschreven. In Melbourne zette de Duitser de eerste stap naar de prolongatie van zijn WK titel. Tweede werd David Coulthard, voor Rubens Barrichello. Goede resultaten waren er ook voor Olivier Panis (BAR) en Nick Heidfeld (Sauber) die vierde, respectievelijk vijfde werden en zo de eerste punten binnenhaalden voor hun nieuwe werkgevers. Jos Verstappen eindigde de wedstrijd op de negende plaats.

Toch weer de sterkste

Deze Grand Prix zal helaas ook de geschiedenis ingaan als een met een zwart randje omdat, net als in Italië, een marshall het leven liet nadat Jacques Villeneuve en Ralf Schumacher, al vroeg in de wedstrijd, met elkaar in botsing kwamen.
De opening van de race is tumultueus. Jos heeft zijn gebruikelijke wereldstart en klimt vanaf de start binnen één ronde op van positie 15 naar 11. Vanwege wat schuivers en technische problemen zijn er al snel de eerste uitvallers: Tarso Marques, Gaston Mazzacane en helaas ook Enrique Bernoldi kunnen al na een goede ronde de pits opzoeken. Als Rubens Barrichello Heinz Harald Frentzen er tijdens een inhaalmanoeuvre aftikt –de Duitser kan gelukkig door- ligt Jos al snel negende. In de vijfde ronde crashen Villeneuve en Ralf Schumacher zwaar, doordat Villeneuve er bij de Duitser hard achterop klapt. Door de rondvliegende onderdelen van de BAR auto wordt een marshall, naar later blijkt fataal, getroffen.
Er ontstaat een safety car situatie die rondenlang voortduurt. Jos ligt dan al zevende, door het uitvallen van Villeneuve en Ralf Schumacher. Omdat het Arrowsteam vantevoren uitging van een tweestops strategie, haalt men Jos tijdens de safety car situatie snel naar binnen, teneinde zo weinig mogelijk tijd te verliezen. In de vijftiende ronde wordt de race hervat, met Jos helemaal achteraan op een zestiende plek. Intussen loopt de leider in de wedstrijd Michael Schumacher seconden weg bij Mika Häkkinen. Derde ligt dan Barrichello, vierde Coulthard, vijfde Trulli en op de zesde plek Panis. Häkkinen vliegt er in de vijfentwintigste ronde af door, zo laat het zich aanzien, een gebroken voorwielophanging. Ook Trulli heeft een probleem en door de eerste reguliere pitsstops en een stop and go voor Button (het team was te laat bij de auto van de Brit weg, vlak voor de start) klimt Jos alweer naar de twaalfde plaats.

Ook Australie is niet te ver voor Jos' fans

In ronde 33 pakt Coulthard met een uitremactie Barrichello, waardoor de buffer naar leider Schumacher wegvalt. Als even later de Duitser zijn enige pitsstop maakt is Coulthard zelfs even leider. Jos, die intussen door meerdere pitstops van zijn voorliggers opklimt naar plek 10, komt in ronde 39 binnen voor zijn tweede pitstop en zakt daardoor weer een aantal plaatsen terug. Door uitvallers Trulli en Montoya klimt hij weer naar positie 11, vlak achter Alesi. De kans op WK punten zijn dan intussen al lang verkeken. Jos weet nog wel knap Alesi te verschalken en door een pitstop van Irvine klimt hij nog op naar zijn definitieve negende plek. Schumacher, die na de pitsstop van Coulthard weer leider is, komt niet meer in de problemen en rijdt souverein de wedstrijd uit om zo Ferrari de eerste overwinning van het jaar te bezorgen.
De vraag rijst of Jos niet gebaat was geweest met een éénstops strategie; de kans op WK punten lag voor het grijpen nadat hij na een paar ronden al op een zevende positie lag. Maar dat is achteraf altijd makkelijk praten. Gemengde gevoelens bij Jos, maar dat is eerder ingegeven door het overlijden van de marshall: “op de eerste plaats gaan mijn gedachten, ook namens het Arrows team, uit naar de onfortuinlijke marshall en zijn naasten. Het zijn vrijwilligers die zich met hart en ziel voor onze sport inzetten, ik heb daar veel respect voor, en dan gebeurt zoiets. Afschuwelijk.” Over de race zelf en de geplande stops: “je start toch als vijftiende, dus moet je wat proberen. Het team heeft vantevoren dus bewust gekozen voor twee stops. Met een goede start en een lichtere auto probeer je dan zoveel mogelijk plaatsen te winnen. Zo’n safety car situatie moet je dan benutten om de eerste pitsstop uitvoeren, zodat je op die manier het minste aan tijd verliest. Op zich wel jammer, maar ik heb gevochten voor wat ik waard was. Ik had een wereldstart en heb voor mijn gevoel een uitstekende race gereden. Geweldig pluspunt is de betrouwbaarheid van de auto. Dit was echt het maximale wat ik eruit kon halen. De betrouwbaarheid is er nu, de basis is gelegd.”
Al met al een goed gevoel dus bij Jos, die nu gaat genieten van een weekje vakantie.


Een goed gevoel, op naar een verdiende vakantie!

Voor een volledig overzicht van alle tijden, ga je naar de seizoenspagina.