Vodaphone en Formule 1

Gepubliceerd op 22 december 2000 door

In Britse marketing kringen gaat het gerucht dat Vodaphone Air Touch, de mobiele telefoon maatschappij en tevens grootaandeelhouder in het Nederlandse Libertel, op het punt staat om te gaan tekenen als hoofdsponsor van Benetton. Hoofddoel is om meer wereldwijde exposure te krijgen. Eerder deze week deed Vodaphone nog een deal in Japan. De interesse van Vodaphone zou gekomen zijn omdat Orange, dat ooit een dochter van Vodaphone was, veel succes heeft met het Arrows sponsorschap.

Toch is er nog een adder onder het gras, want Mild Seven was natuurlijk al jarenlang de hoofdsponsor van Benetton en voor zoverre bekend zou dit, hoewel dit nog bevestigd moet worden, ook voor het komende seizoen het geval zijn. .

Het sponsorshap van Mild Seven is gerelateerd aan de resultaten die het team behaalt en was daarom de laatste paar jaar aanzienlijk minder dan voorheen. Benetton principaal Briatore heeft de mogelijkheid om het huidige Mild Seven sponsorshaip te annuleren en om dit met een ander te vervangen. Verder werd er in Formule 1 kringen gedacht dat, nadat Jaguar Racing MCI Worldcom voor concurrent ATT inruilde, Benetton de deal met MCI had gedaan. Volgens bronnen is het management van MCI niet onder de indruk van hoe bepaalde marketing deals in Formule 1 gaan en dreigt nu zich op de Amerikaanse (NASCAR en CART) autosport te concentreren.

Interessant is dat Vodaphone via haar Duitse dochteronderneming D2 al eerder (via Alexander Wurz) als Formule 1 sponsor aanwezig was. De verwachting was dat D2 met Wurz mee naar McLaren zou gaan om daar in de club van vele andere Duitse sponsors opgenomen te worden. Verder is D2 al geruime tijd de sponsors van het Mercedes DTM team. Omdat McLaren uiteraard veel meer exposure kan garanderen dan bijvoorbeeld Benetton zou dit nog een factor kunnen zijn die roet in het eten van Flavio Briatore gaat gooien.