Peugeot vertrekt uit de Formule 1

Gepubliceerd op 25 juli 2000 door Jo Vleugels

Peugeot heeft vandaag aangekondigd dat het zich aan het eind van dit jaar terugtrekt uit de Formule 1. Daarmee komt een eind aan een 6-jarig verblijf in de Formule 1 waarin Peugeot er niet in geslaagd is een overwinning te behalen.

Peugeot debuteerde in 1994 als krachtbron in de McLaren. In totaal werden dat seizoen 42 punten behaald, met als beste resultaat 2 tweede plaatsen. 1 voor Häkkinen in België, en 1 voor Brundle in Monaco. Het daarop volgende jaar lag de Franse krachtbron achter in de Jordan. Die samenwerking leverde dat seizoen 21 punten op, met als hoogtepunt de Grand Prix van Canada, waar de Jordan coureurs Barrichello en Irvine een 2de en 3de plaats behaalden, achter Alesi, die daar zijn enige overwinning uit zijn carrière boekte.

Ook in 1996 lag de Peugeot achter in de Jordan. Met 22 punten was dit een redelijk succesvol jaar. Echte vooruitgang boekte Peugeot echter in 1997. Dat jaar gold de motor als een van de krachtigste van het veld en werden er in totaal 33 punten behaald, terwijl Giancarlo Fisichella in Spanje de snelste ronde tijdens de race op zijn naam schreef.

In 1998 werd de overstap naar het team van Alain Prost gemaakt. Niet echt succesvol, want het hele seizoen leverde slechts 1 mager puntje op, behaald in de beruchte Grand Prix van België, waar cynisch genoeg Jordan zijn eerste overwinning boekte. Ook 1999 gaat niet als succesvol de boeken in, hoewel er met 9 punten een iets beter resultaat behaald werd dan in 1998. Dit jaar is het tot nu toe alleen nog maar kommer en kwel geweest voor het Prost-Peugeot team. Er werd nog geen enkel punt behaald en het dieptepunt vormde de Grand Prix van Oostenrijk, waar de beide coureurs van het team crahsten toen Alesi Heidfeld probeerde in te halen.

Het vertrekt van Peugeot vormt de entree van ATM, Asia Motor Technologies. Het bedrijf neemt de activiteiten van Peugeot over, inclusief de fabriek in Velizy. Het bedrijf wordt geleidt door Hideo Morita, en wordt gefinancierd door groep Aziatische investeerders. Het bedrijf heeft aangekondigd dat de motor doorontwikkeld zal worden onder leiding van voormalig Williams en Ferrari engineer Enrique Scalabroni.