Laatste deel interview van Huub Rothengatter in F1 Racing Magazine.

Gepubliceerd op 20 april 2000 door John ter Meer

Afgelopen zondag en woensdag publiceerden wij het eerste en tweede deel van het interview wat Huub Rothengatter gaf aan F1 Racing Magazine dat nu in de winkel ligt. Vandaag het laatste deel van dit interview.




Waarom ging het dan altijd mis? We wilden altijd contracten voor meerdere jaren, om rust te krijgen, om aan het team te wennen. Maar altijd kwam er wel wat tussen. Ook volgend jaar lopen we dat risico. Maar zolang Jos hard rijdt, is dat risico niet groot. Kijk, de Formule 1 zit vreemd in elkaar. Achter de schermen gebeurt er van alles. We werken voortdurend aan de voornaamste taak, namelijk Jos laten rijden. Toen Tom Coronel aan het testen was, zaten wij op het kantoor van Walkinshaw. Iedereen viel ons af, omdat ze niks van ons hoorde en schaarde zich achter Tom. Ten onrechte, blijkt nu dus weer.

Bij Arrows ging het destijds mis omdat er een te hoog salaris werd gevraagd. Niet waar, Damon Hill kwam ineens vrij op de markt en verdrong Jos voordat onze mondelinge overeenkomst werd omgezet in een getekende schriftelijke.

Het gerucht Jordan Er waren onderhandelingen gaande over een contract voor drie jaar. Je zou daar vijf miljoen gulden voor hebben gevraagd. Onzin. Het zijn geruchten waar ik nooit op heb gereageerd. Maar Eddie Jordan heeft dat wel gedaan en heeft het ook altijd ontkend. Er wordt maar met bedragen gegooid ongelooflijk. We zijn geen Schumacher. We verdienen in de verste verte niet dat soort bedragen. We zijn al lang blij dat we kunnen racen en daarvoor worden betaald.

De test bij Jordan ging helemaal mis. Jos werd gepiepeld. Damon Hill wilde stoppen, maar was qua sponsoring heel interessant. Dus werd Jos gebruikt om Damon te stimuleren. Jos reed met een wagen die totaal niet voor hem was afgesteld qua rijpositie. Daardoor reed Jos veel mindere tijden dan Damon, uitsluitend om Hill te stimuleren. Daarnaast kreeg Jos niet de kans om in kwalificatie set-up (met weinig benzine en nieuwe banden) een paar snelle tijden neer te zetten. Hill kreeg dat wel. Dit is trouwens geen verwijt naar Jordan, want de belangen waren enorm groot. Het is all in the game! Het is typisch F1-gekronkel. Ik loop al negentien jaar mee in de Formule 1 en ken die politiek. Maar ik zeg er eerlijk bij dat ik in de positie van Eddie Jordan misschien wel hetzelfde had gedaan.

Honda werd een grote teleurstelling. Ja. Dit project was helemaal op Jos zijn lijf geschreven. De auto werd rondom zijn persoon gebouwd. Er waren onbeperkte financiële middelen. Jos was de sleutel-figuur. Toen Honda de stekker eruit trok, was de pijp even leeg. Je zou eens moeten weten hoeveel moeite het me heeft gekost om hem toch weer terug te krijgen in de Formule 1.

Je hebt altijd ontkend dat jullie geld meenamen naar het team. Waarom reageer je altijd zo fel op vragen over sponsorgeld? Dat doe ik niet! Ik weet alleen niet waar al die idee'n over de sponsoring vandaan komen, want dat is in het verleden ook niet het geval geweest. Alleen, ik word moe van die vraag, omdat men mij niet gelooft. Nog één keer: Jos heeft geen sponsorgeld meegenomen. Nog nooit! Ik weet wel waarom die vraag wordt gesteld, en dat heeft met Tom Coronel te maken. Tommie wilde in de Formule 1 rijden en was in gevecht met Jos voor hetzelfde stoeltje. Tom zei dat hij daar geld voor nodig had. Wij hadden een andere manier van werken. Maar de algemene indruk was: als Tom geld nodig heeft, dan heeft Jos dat ook. Ik gun Tommie het beste, maar hij zit nog niet in de league van Jos. Dat gold ook voor mij. Ik was in mijn actieve raceperiode niet goed genoeg en moest ook geld meenemen. Jos niet, want die neemt talent en ervaring mee. Wat ik nu zeg, is ook door Walkinshaw bevestigd. Kijk, wat wel er gebeurt, is dat in de slipstream van Jos het Nederlandse bedrijfsleven geonteresseerd raakt in de F1. De bedrijven zien dat erveel publiciteit te krijgen is. Ik zal er ook alles aan doen om, samen met Lodewijk Varossieau van het communicatiebureau TCC uit Breda, bedrijven zo ver te krijgen om in te stappen. Want, hoe meer budget er in het team zit, hoe meer banden Jos kan verslijten.

Volgens je eigen website heeft Jos in zijn eerste jaar bij Arrows het stoeltje gekregen dankzij de hulp van zijn persoonlijke sponsors. Dat is niet zo, dat klopt niet. Het contract werd in oktober of november 1995 getekend en pas in februari 1996 kwam Philips Car Systems bij het team.

Wat ga je doen als Jos punten gaat pakken? Komt het ook zover dat je dan geld gaat vragen voor interviews? We zullen zien hoe het zich ontwikkelt. Kijk, Jos Verstappen doet aan een heel gevaarlijke sport en moet zijn geld binnen tien jaar verdienen. Dus ik moet bij de les blijven. Het is niet zo dat we enorm veel geld verdienen, maar het marktmechanisme bepaalt de prijs. Als Jos heel sterk wordt, zullen we bepaalde aanpassingen ver-richten. Op alle mogelijke gebieden. Maar we zullen nooit vergeten welke mensen ons altijd hebben gesteund. En zeker onze trouwe fans niet. Goed, ik ben zakelijk, maar daarvoor word ik ook door Jos ingehuurd.

Wanneer is de Formule 1 voor jou mooi geweest? Ik geniet nu volop van mijn leven. Je probeer dingen die je leuk vindt. Je moet streven naar eerlijkheid in je eigen gevoel. Je streeft naar tevredenheid voor jezelf. Je stelt jezelf vragen als: vind ik het leuk wat ik doe? En dat vind ik. Nogmaals, ik ben een competitiedier. De Formule 1 is een hobby van me. Ik heb nu ook meer tijd om te golfen. Golfen is zo'n enorm intensief spel, zo zwaar en zo moeilijk. Dan komt pas je mentale gesteldheid om de hoek kijken. Als je het een beetje kunt, is het zeker geen oude mannensport, wat veel mensen denken. Die concentratie, het doorzettings-vermogen, de spanning. Als je handicap 36 speelt, dan sla je een balletje. Maar als je single handicap bent, dan wordt het spel anders. Ik denk zelfs dat het moeilijker is dan autoracen. Misschien dat ik het managen wel eens ga proberen in de golfsport. Bij golfen heb ik wat Jos bij de Formule 1 heeft: de passie!