Jos sluit zijn test aan het einde van de dag af in 1:20.363

Gepubliceerd op 21 februari 2000 door Marc van Beelen

Wederom een zeer goed verlopen testdag voor het team van Arrows. Op het programma stond net als de afgelopen dagen het werken aan de betrouwbaarheid van de auto wat uiteindelijk resulteerde in maar liefst 93 probleemloze ronden oftewel wederom ruim een GP afstand. Terwijl het vanochtend nog regenachtig was droogde de baan aan het begin van de middag eindelijk op. Vanmiddag werden ook twee langere sessies van ieder 22 ronden zonder problemen afgelegd oftewel met de betrouwbaarheid lijkt het goed te zitten. Aangezien het vandaag Jos zijn laatste dag was werd besloten de auto nog één keer klaar te zetten maar dit keer in kwalificatie set-up. Jos had er duidelijk zin in en reed aan het einde van de middag om tien over zes de baan op. Wetende dat de snelste tijden 's ochtends gezet moeten worden en zeker niet in de loop van de middag kwam Jos toch tot de verbluffende ronde tijd van 1:20.363, net ietsje boven het ronde record van Pedro de la Rosa (welke de Spanjaard destijds in de ochtend had gerealiseerd). Een uitmuntende prestatie wat voor het team wederom een enorme opsteker is.


Jos op volle snelheid
Foto: Peter van Egmond.

De snelle tijd van Jos betekende tevens het einde van zijn 5-daagse test. Pedro de la Rosa had gisteren problemen met zijn versnellingsbak. Aangezien het team in Barcelona niet over voldoende onderdelen beschikt staat Jos zijn bak voor morgen af aan Pedro zodat ook hij de nodige kilometers kan maken. De auto van Jos zal alvast teruggebracht worden naar Engeland zodat in de fabriek de laatste wijzigingen aangebracht kunnen worden. Nadat Jos gereed was op het circuit is hij vanavond direct vertrokken richting het vliegveld. We hebben daarom helaas niet de kans gehad om hem te spreken, maar dat gaat morgen ongetwijfeld wel lukken en zullen daar uitgebreid verslag van doen.

Naast Jos kwamen ook de beide auto's van Minardi op de baan. Marc Gene klokte na 40 ronden een tijd van 1:22.77 terwijl Mezzacane na 30 ronde een 1:23.80 had geklokt.

De volgende en laatste test voor de eerste Grand Prix staat voor volgende week gepland. Op maandag wordt de auto inclusief sponsors op de thuisbasis aan de pers gepresenteerd waarna op dinsdag en woensdag de laatste shake-down wordt uitgevoerd op het circuit van Silverstone. Dan breekt het grote inpakken aan waarbij alle onderdelen en gereedschappen in kisten worden verpakt en overgevlogen naar Australië waar op 12 maart de eerste Grand Prix van start zal gaan.