Johnny Herbert wint GP van Europa.

Gepubliceerd op 26 september 1999 door Bianca Zoon

In een knotsgekke race is Johnny Herbert erin geslaagd de eerste overwinning voor het Stewart-Ford team binnen te halen. In een race vol regen, incidenten, fouten en pech bleef hij Trulli en Barrichello voor. De overige punten werden verdeeld door Schumacher, Häkkinen en Gene. Hierdoor heeft Mika Häkkinen de leiding in de stand om het WK weer alleen in handen, met 2 punten voorsprong op Eddie Irvine, die vandaag net buiten de punten bleef.

Het ging bij de start al mis. Zanardi vergiste zich in de startopstelling en bleef 1 plek te ver naar achteren staan. Hierdoor ging de startinstallatie op tilt en gingen de 5 rode lampen niet uit. Er volgende een herstart, die in de tweede bocht een ongeval voor Diniz met zich meebracht. Het liet zich ernstig aanzien, omdat de rollbar van de Sauber afbrak, maar Diniz heeft geen ernstige verwondingen opgelopen. Het was een enerverende start, maar het zou nog veel gekker worden. Frentzen nam de leiding voor Häkkinen, Coulthard en Ralf Schumacher. Toen begon het echter te regenen en Häkkinen liet zich verleiden om als eerste naar binnen te gaan, gevolgd door Irvine. Voor Irvine stonden echter de verkeerde banden klaar waardoor hij erg veel tijd verloor. Häkkinen was echter op regenbanden niet vooruit te branden, en kwam, toen de baan weer erg snel op begon te drogen, weer binnen voor droog-weer banden. Vooraan gingen halverwege de race Frentzen en Coutlhard, op dat moment 1 en 2, tegelijk naar binnen. Frentzen behield zijn voorsprong, maar viel direct na de pitstop stil. Dit gaf de leiding aan Coulthard, die echter even later door eigen schuld van de baan vloog toen het weer begon te regenen. De volgende leider was Ralf Schumacher, die echter snel daarna de pit in moest. Dit gaf de leiding vervolgens aan Fisichella, die echter ook de fout inging en van de baan spinde, waardoor Schumacher weer de leiding in de schoot geworpen kreeg. Hij kreeg echter direct een lekke band, waardoor Herbert, die intussen weer naar droge banden was geswitched de leiding nam. Die gaf hij niet meer uit handen. Achter hem vond een geweldig gevecht plaats om de tweede plek, waarbij het Trulli ondanks hevig aandringen van Barrichello lukte om de tweede plaats in handen te houden.

De beide leiders in het WK waren om dat moment met hun eigen gevecht bezig. Door het grote aantal uitvallers hadden beide weer zicht op punten. Toen vlak voor het einde Badoer vanaf een vierde (!) plek uitviel, kwam Irvine zesde te liggen met vlak achter zich Häkkinen. Vervolgens begon Häkkinen aan te dringen, wat leidde tot een fout van Irvine. Uiteindelijk lukte het Häkkinen ook nog om twee ronden voor het einde Gene in te halen waardoor hij toch nog 2 puntjes meesnoepte. Irvine lukte het niet om Gene te verschalken waardoor Minardi haar eerste punt van het seizoen binnen te halen en Ferrari met lege handen bleef.

Voor een volledig overzicht van alle tijden en een raceverslag kun je terecht op onze seizoen pagina.