scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Voor het eerst sinds 50 GP's heeft McLaren weer een...

Gepubliceerd op 09 maart 1997 door John ter Meer

Voor het eerst sinds 50 GP's heeft McLaren weer een race gewonnen. David Coulthard is de, enigszins onverwachte, winnaar van de eerste Grand Prix van dit seizoen. Michael Schumacher eindigde als tweede, op de hielen gezeten door Mika Hakkinen en Gerhard Berger. Olivier Panis eindigde als 5e en Nicola Larini deed het goed en eindigde als 6e. Rookie Shinji Nakano die twee keer van de baan af schoot werd toch nog 7e en Heinz-Harald Frentzen, die de race een behoorlijke tijd aanvoerde schoot 3 ronden voor het einde van de baan, waarschijnlijk door een blokkerende rem.

Jos Verstappen schoot van de baan in de derde ronde. Toen hij Ukyo Katayama inhaalde raakte Ukyo Jos, Jos zijn auto ging daardoor behoorlijk door het stof en in de volgende bocht verloor zijn auto alle grip en ging rechtdoor. In de eerste ronde gingen Jacques Villeneuve en Johnny Herbert allebei van de baan af door een blokkeeractie van Eddy Irvine die vlak daarna ook moest opgeven. Damon Hill startte niet eens nadat zijn gaspedaal kapot ging in de opwarmronde. Teammaat Pedro Diniz, ofschoon buiten de 107 % limiet, mocht toch meedoen nadat het team bij de stewards had geprotesteerd.

Voor een compleet overzicht van de race resultaten en het race verslag verwijzen we je naar onze Grand Prix van Australië pagina.

Na de race spraken we nog even met Jos over zijn uitval. Jos vertelde dat Katayama hem naar rechts duwde terwijl Jos hem aan het inhalen was. Hun wielen kwamen tegen elkaar en Jos ging daardoor door het grind heen. Omdat zijn banden dus erg vuil waren ging Jos al voorzichtiger dan anders op de volgende snelle chicane af. Uit de telemetrie bleek later dat hij zo'n 8 tot 10 meter eerder remde maar het had geen effect. De auto had alle grip verloren en schoot rechtdoor het grind in. Zowel Jos als de auto waren gelukkig ongedeerd.

Jos denkt dat de grip-problemen van de auto worden veroorzaakt door het feit dat het team pas in Australië kennis heeft gemaakt met de nieuwe Goodyear-banden. Deze banden worden met name uitgetest door de topteams met auto's met meer vermogen. Daarom moet het team er nu alles aan doen om de set up van de auto hier op af te stellen want het gripprobleem hadden ze tot nu toe bij het testen niet. De wil om te verbeteren is gelukkig wel aanwezig bij Tyrrell zodat Jos toch met vertrouwen het seizoen in kijkt.

Jos vertelde verder dat hij zijn zitpositie in de auto nog wat gaat veranderen. Hij laat zijn stoeltje wat naar achteren zetten zodat hij beter kan remmen. De aanpassingen aan de stuurstang (iets omhoog) zijn pas na Argentinië beschikbaar.