Frentzen van underdog naar favoriet

Gepubliceerd op 11 september 1999 door

Zoals we al eerder schreven worden op Monza de snelste tijden vroeg in de ochtend gerealiseerd. Een half uurtje pauze heeft dan al snel tot gevolg dat de temperatuur van het asfalt snel oploopt waardoor het steeds moeilijker wordt om de tijden te verbeteren. Frentzen probeert het wel maar blijft in eerste instantie op twee tienden hangen. Salo verbeterd zich tot op 0,4 seconde achter Frentzen naar op dat moment een zesde tijd.

Villeneuve schoot zijwaarts de baan af, toucheerde de bandenstapel maar wist vervolgens wel weer de pits te bereiken. Eén run later spint de Canadees en moet de wagen naast de baan laten staan, zo ook Alexander Wurz die eveneens zijn motor laat afslaan. Takagi parkeerde zijn bolide ook naast de baan echter de oorzaak bij de Japanner lag aan een opgeblazen motor. Zonta maakt een 'driver error' door te snel de chicane in te gaan, waar de meer ervaren coureurs rechtdoor sturen en de chicane afsnijden probeert Zonta alsnog in te sturen en verliest de macht over het stuur waardoor de BAR in het grind komt vast te staan. Hoe verder de training vordert, hoe meer coureurs foutjes maken waardoor o.a. ook Alesi en Panis naast de baan terechtkomen.

Alexandro Zanardi voelt zich steeds beter thuis in de Williams. Na 20 minuten plaatst hij zichzelf op een mooie vierde tijd waarmee de Italiaan aangaf dat zijn positie van gisteren geen toevalstreffer was en daarmee steeds meer vertrouwen binnen het team wint.

Gedurende het laatste kwartier gaat Häkkinen toch weer Frentzen voorbij en voert dus tijdelijk de lijst weer aan. Wat Irvine ook probeert, het lukt hem niet om ook maar in de buurt van de top te komen althans 0,7 seconde achter Häkkinen is slechts goed voor een twaalfde tijd. Het lijkt er steeds meer op dat de ontwikkeling aan de Ferrari na het wegvallen van Schumacher daadwerkelijk is stilgevallen.

Frentzen doet het weer, met nog vier minuten op de klok verbetert hij de tijd van Häkkinen met twee tiende en pakt de kop dus weer terug. De bedreiging komt daarna niet meer van Häkkinen maar van Coulthard die na de tweede sectie nog sneller is dan Frentzen maar geeft uiteindelijk op de streep 0,05 sec toe op de Duitser. Frentzen zet door en verbeterd onder de vlag zijn tijd nogmaals met 0,2 seconde naar 1:23.142 waarmee hij zich opwerpt als favoriet voor pole position. Zelfs in zijn ronde naar de pits verbeterd hij zijn eigen tussentijden maar het zwart-wit geblokt dwingt hem de pits in te gaan.

Frentzen dus wederom het snelst gevolgd door Coulthard, Häkkinen, Zanardi Trulli en Barrichello die ondanks eerdere problemen met zijn motor kon deelnemen aan de tweede sessie. Salo eindigt als tiende nog net binnen één seconde achter Frentzen en Irvine komt niet verder dan de twaalfde tijd.

Voor een volledig overzicht van alle tijden kun je terecht op onze seizoen pagina.