scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max drie maal 2e in Supercars Eseries: 'Twee een-tweetjes voor Red Bull is top'

Gepubliceerd op 15 april 2020 door Niels Hendrix

Max Verstappen kwam namens Red Bull uit in de tweede ronde van de Supercars All Stars Eseries. Met een wildcard en in een Holden Commodore trad hij aan in de Australische V8 Supercars. Er werden in totaal vier virtuele races verreden, twee op Silverstone en twee op Barcelona, en Max werd daarin drie maal tweede. Shane van Gisbergen wist met twee zeges de winnaar van deze ronde van het online kampioenschap te worden.

“Het was mooi om samen met Shane (van Gisbergen) en Jamy (Whincup) een team te kunnen vormen voor het Red Bull Holden Racing Team”, laat Max weten. “Drie tweede plaatsen is geen slecht resultaat en zelfs twee maal een een-tweetje voor Red Bull, dat is top.” In de laatste race had Max een onbedoelde touche met Anton de Pasquale. “Dat was erg ongelukkig. Het komt omdat ik in Europa zit en de ‘ping’ van mijn internet dus wat hoger is. Hij leek voor mij te rijden, maar we raakten elkaar jammer genoeg.” Max heeft zich prima vermaakt: “Het was absoluut leuk en ik heb er erg van genoten.”

Voor de virtuele races van start gaan, laat Max weten: “De V8 Supercars zien er bruut uit en ik heb er altijd al eens in willen rijden. Op dit moment is virtueel dan de beste optie, dus ik ben blij mee te mogen rijden in dit kampioenschap. Silverstone en Barcelona zijn technische circuits, waar je in sommige combinaties van bochten de auto goed moet oplijnen. Dat geldt nog meer in een V8 Supercar. Die ben ik mezelf nog steeds eigen aan het maken, want ik ben zeker niet de beste in deze auto. Ik ben op zoek naar grip, blokkeer wielen en heb wielspin bij het uitkomen van de bochten. Voor mijn gevoel worstel ik er nog wat mee, maar ik heb er plezier in en het is cool. Het helpt gelukkig dat ik de circuits ken.”

Max heeft zich als zesde gekwalificeerd voor de eerste race op Silverstone, waar hij een goede start heeft en direct een positie wint. Een halve ronde later weet hij nog een positie op te klimmen. Als vervolgens de twee vechtersbazen voor hem elkaar in de weg rijden, profiteert Max en neemt hij de tweede plek in. De van pole positie gestarte Anton de Pasquale heeft dan de leiding en zal deze ook niet meer afstaan. Na vijf ronden komt Max onder druk te staan van Shane van Gisbergen, maar als de vlag na zeven ronden gezwaaid wordt, komt de Aston Martin Red Bull Racing-coureur als tweede over de finish.

De tweede race op Silverstone kent een omgekeerde startopstelling, hetgeen betekent dat Max de wedstrijd op de laatste startrij moet aanvangen. Al op het rechte stuk moet hij spinnende auto’s ontwijken en loopt hij schade op aan de rechterzijde van zijn auto. Na nogmaals te zijn aangereden, heeft Max nog meer schade, verliest hij veel tijd en gaat hij als negentiende rond. In de tweede ronde neemt Max zijn in deze race verplichte pitstop. Vanaf P20 rijdt Max nog naar P18, waar hij na negen ronden ook finisht. Cameron Waters wint de race voor Jake Kostecki en De Pasquale, die zich knap heeft opgewerkt naar de derde plek na vanaf de laatste positie te zijn gestart.

De derde race vindt plaats op Barcelona, waar Max zich als zesde heeft gekwalificeerd. Wederom heeft de Nederlander een goede start. Met drie man, waarvan Max de middelste is, duiken ze de eerste bocht in en Max komt daar als beste uit, waardoor hij tweede ligt. Van Gisbergen heeft dan de leiding, maar Max kan prima volgen. Na acht ronden wordt de Nieuw-Zeelander als eerste afgevlagd, voor Max, na een foutloze race.

De vierde en laatste race is wederom op het Spaanse circuit, waar Max nu als vijfde van start gaat. Hij verschalkt direct twee concurrenten en na een onbedoelde lichte tik op de achterbumper van De Pasquale, ligt Max tweede. Achter hem zorgt een sneeuwbaleffect voor een veelvoud aan crashes. Van Gisbergen gaat aan de leiding, voor Max en Scott Mclaughlin. Max maakt zijn verplichte pitstop in de vierde ronde, waarbij het terugvalt tot P5. Van Gisbergen stopt drie ronden later en komt vlak achter Max weer de baan op, waarmee de Nederlander met een undercut dus de leiding naar zich toe heeft getrokken. Echter zet Van Gisbergen er de druk op bij Max en in de negende ronde steekt hij de Nederlander voorbij. Zo wint Van Gisbergen en wordt Max voor de derde maal tweede.