scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Verstappen over start in Spa: 'Hebben moeite om de wielspin constant te houden'

Gepubliceerd op 02 september 2019 door Bryan van Berlo

Een dag na de Grand Prix van België is Max Verstappen weer in Nederland te vinden. De Aston Martin Red Bull Racing-coureur schoof aan bij het programma Peptalk op Ziggo Sport, waar onder meer werd teruggeblikt op de afgelopen wedstrijd op het Belgische Spa-Francorchamps.

Het raceweekend in de Ardennen werd vooral gekenmerkt door het tragische ongeval van Formule 2-coureur Anthoine Hubert, die hierbij om het leven kwam. Een flinke klap voor de coureurs, waaronder Max: “Ik heb zelf tegen hem geracet toen we nog kartten en hij was een heel normaal persoon. Het was ongelofelijk, ik zag de crash ook live gebeuren. Je gaat tegenwoordig naar een raceweekend en dan denk je eigenlijk niet eens meer aan dat soort dingen, maar uiteindelijk zit zo’n ongeluk in een klein hoekje. De pech die Anthoine had, is dat de eerste klap al zwaar was. De auto was dus al zwaar beschadigd en toen hij daarna nogmaals geraakt werd, is het natuurlijk moeilijk om zoiets te overleven.”

In hoeverre werd er tussen coureurs over het voorval gepraat? “Onderling niet zoveel, maar ik zag bijvoorbeeld wel dat Pierre Gasly, die nog beter met hem bevriend was, op een gegeven moment huilend kwam aanlopen. Dan komt het natuurlijk enorm hard aan.” Ondanks alles wist Max de gedachten over het gevaar van de sport van zich af te zetten: “Ik moet zeggen dat ik er tijdens de opwarmronde niet echt mee bezig was, maar toen ik tijdens de eerste ronde in de bandenstapels eindigde, dacht ik: als dit het ergste is wat er vandaag gebeurt, maakt dat na het voorval van zaterdag helemaal niets uit.” Bang is de Nederlander echter niet: “Natuurlijk heb je momenten dat je moet uitkijken, maar ik ben nooit bang geweest. Anders kun je de auto beter aan de kant zetten.”

Verstappen kwam tijdens de race op Spa-Francorchamps moeilijk uit de startblokken, waardoor hij een aantal plekken terugviel. Max geeft tekst en uitleg over hoe de starts in het algemeen te werk gaan: “We hebben een bepaalde procedure en die moet zo constant mogelijk zijn. Dat doe ik nu al vier jaar hetzelfde bij Red Bull, maar we hebben dit jaar grote moeite om de wielspin bij de start constant te houden. Daar zit ook per motor verschil in. Het is dus altijd een beetje de vraag of het goed gaat of niet. Dit jaar is het vaak fout gegaan, dus we weten ook echt wel waar we aan moeten werken. Op dit moment kunnen we dat echter nog niet constant krijgen.”

Het heeft volgens de Limburger ook meer met de krachtbron te maken dan met de coureur zelf: “Vorig jaar maakten we, gekeken over het gehele seizoen, op één team na de beste starts. Het jaar ervoor ook, dus ik denk niet dat je van het ene op het andere moment niet meer goed kunt starten. De handeling met de koppeling gaat namelijk altijd hetzelfde. Dat is millimeterwerk, zo nauw komt het. Maar daarnaast is het nog altijd aan de motor hoe de reactie op je input is. Daar kan soms een vertraging in zitten, of juist andersom. De agressiviteit van de koppeling kan ook door het team aangestuurd worden. Ik moet me er gewoon op concentreren dat ik steeds dezelfde handeling doe, maar je bent dus ook afhankelijk van de andere dingen eromheen.”

Zijn starts te oefenen, en moet er ook op geoefend worden? “Daar kun je op de testbank veel dingen mee proberen en daar is Honda nu ook mee aan de slag. Ze zien daar dingen die beter kunnen, maar dat vergt tijd. Dat komt omdat het een bepaalde karakteristiek is van de motor.”

Na de start kwam Max in aanraking met Kimi Räikkönen, waardoor de stuurstang van de RB15 afbrak en het einde van de wedstrijd van Verstappen een feit was. Had hij zich wellicht wat in moeten houden? “We hadden gewoon een goede start moeten hebben, dan was er niks aan de hand geweest. Het is altijd makkelijk om achteraf te zeggen wat iemand anders had moeten doen. Dat maakt ook niet meer uit, omdat het gebeurd is. Ik vond mij en ook Kimi niet fout, want hij zag me niet. Het is nu eenmaal zo. De crash was er, en we gaan door.”

Voor de zomerstop wist Max Verstappen in Hongarije de eerste pole positie uit zijn carrière te pakken. Hoe apart is het gevoel om een eerste startplek te bemachtigen? “Dat was goed, maar ik zeg altijd dat het om zondag draait, en dat zag je wel. Je pakt pole op zaterdag en vervolgens wordt je tweede in de race. Ik had het dus liever andersom gehad. Het is natuurlijk altijd fijn om eerste te staan, maar het draait uiteindelijk om de wedstrijd op zondag.”

Tot nu toe heeft Verstappen – de wedstrijd in België daargelaten – een fanatastisch seizoen beleefd, met een derde plek in het kampioenschap en vijf podiums, waarbij hij twee de hoogste trede mocht beklimmen. Wat waren zijn mooiste momenten? “Over het algemeen de eerste helft”, laat Max weten. “Het was tijdens de wedstrijd in Hockemheim heel lastig om geen fouten te maken. Die race was, op een 360 graden-spin na, heel goed verlopen. Ook de Grand Prix van Oostenrijk, waarbij ik na de start dacht dat het voorbij was. Uiteindelijk kom je dan nog helemaal naar voren, iets wat niet heel vaak meer voorkomt. Na de wedstrijd keken we elkaar ook allemaal vol ongeloof aan. We waren ontzettend competitief. Natuurlijk hoor je achteraf van de problemen van andere teams, dat verklaart ook veel, maar over het algemeen het was gewoon een super wedstrijd.”

De Limburger sluit af met een korte vooruitblik op de Grand Prix van Italië, dit komend weekend op het circuit van Monza verreden wordt. Over een mogelijke gridstraf houdt hij zich echter op de vlakte: “Er is nog niks bevestigd, ik weet het zelf ook nog niet. De kans is aanwezig dat we achteraan moeten starten, dus dan moeten we weer wat mensen gaan inhalen.”