Max: 'Door Honda de limieten van eigen onderdelen leren kennen'

Gepubliceerd op 01 augustus 2019 door Niels Hendrix

Van Max Verstappen wordt regelmatig gezegd dat hij extra capaciteit zou hebben, waarmee hij het grotere geheel in de gaten houdt, terwijl hij achter het stuur bezig is met alle details die horen bij het besturen van de hedendaagse hoog-technische Formule 1-bolides. In gesprek met o.a. Verstappen.nl zegt Max daar zelf over: “Ik denk dat het belangrijk is om extra capaciteit te hebben, naast de focus die nodig is om een auto te besturen. Dat is altijd belangrijk, niet alleen op een natte baan, maar ook als het droog is. Als je je volledige aandacht bij het rijden nodig hebt, denk ik niet dat je heel succesvol zal zijn. Dan kun je misschien één snelle ronde rijden, maar dan houdt het op. Het is een kunde die je naar verloop van tijd leert en voor een gedeelte aangeboren talent is.”

Kijkend naar de statistieken is Max bezig met een ongekende reeks. Vorig jaar in Hongarije had hij zijn laatste uitvalbeurt, dus hij is nu maar liefst twintig races op rij gefinisht. Het meest bijzondere daaraan is dat het dan enkel en alleen over top vijf finishes gaat. Wat is er ten opzichte van een jaar geleden veranderd, waardoor Aston Martin Red Bull Racing nu zo betrouwbaar is? Max legt uit: “Voorheen hadden we uitvalbeurten door mechanische problemen met de auto. Maar die ontstonden ook omdat we onze eigen onderdelen niet tot het uiterste konden testen. Honda brengt enorm veel tijd door op de testbank, waardoor ook Red Bull Racing de limieten van de eigen onderdelen leert kennen. Dat is het verschil met vorig jaar. Toen wisten we niet of onze onderdelen sterk genoeg waren of niet. Daar kwamen we achter als we uitvielen.”

Max vervolgt: “De hele voorbereiding voorafgaand aan dit seizoen, is echt veel beter geweest. Ik denk dat dat de reden is dat onze auto en power unit zo betrouwbaar zijn. Onze relatie met Honda is volledig open en we helpen elkaar om beter te worden. We vertrouwen volledig op elkaar. Wij zijn winnaars en zij zijn winnaars, en we willen samen winnen. We gaan voor het maximale.”

Het maximale betekent winnen. Dr. Helmut Marko sprak voorafgaand aan het jaar over vijf overwinningen. Wat denk je, is dat mogelijk? Max: “Nu ik dit jaar al twee races heb gewonnen, komt dat wel dichterbij natuurlijk. Ik heb het daar toen met Helmut over gehad. Ik zei nog tegen hem: ‘Dat is vrij optimistisch. Vijf overwinningen in een jaar waarin we voor het eerst met Honda samenwerken. Je moet elkaar leren kennen en je leert elke race samen meer.’ Wetende dat we in de tweede seizoenshelft normaalgesproken nog meer verbeteren, denk ik dat het mogelijk is. Hopelijk dichten we het gat naar Mercedes en ook Ferrari in de kwalificatie, zodat je er altijd bij zit. Dan heb je een grotere mogelijkheid om de wedstrijd te winnen. Uiteindelijk zijn er eenentwintig races, natuurlijk wil ik ze allemaal winnen, maar daar werken we aan. Ik denk dat we ieder weekend beter worden.”

Na het Grand Prix weekend in Hongarije staat de zomerstop te wachten. Ben je toe aan vakantie? “Nee, niet per se”, zegt Max. Ben je niet bang het goede momentum kwijt te raken? “Nee, ik heb in mijn leven al zoveel wedstrijden gereden, dat zo’n pauze niets uitmaakt. Als ik op Spa-Francorchamps weer de eerste ronde gereden heb, ga ik weer vol gas.”

Prijsvraag GP Hongarije: win een oranje RBR 33 t-shirt en Verstappen strandlaken!