Concept voor reglementen vanaf 2021 gepresenteerd door FIA

Gepubliceerd op 17 juli 2019 door Julien Lemmen

De FIA en de Formule 1 hebben vandaag hun visie gegeven hoe de auto’s en reglementen vanaf 2021 eruit zouden kunnen gaan zien.

In oktober van dit jaar worden de plannen voor de reglementen in 2021 definitief bekendgemaakt. Echter is vandaag, als voorproefje, een concept gepresenteerd, waarbij hieronder in het kort de veranderingen zijn benoemd.

Als voornaamste punt komt naar voren dat de onderkant van de Formule 1-auto’s volledig gaat veranderen. Zo is voorgesteld om de auto’s uit te rusten met grondeffect. Met grondeffect wordt de lucht, door middel van twee venturi-tunnels onder de auto, naar een grote diffuser gevoed. Hiermee wordt een groot gedeelte van de neerwaartse druk onder de auto opgewekt en zal het verlies aan downforce als men achter een andere auto rijdt, worden beperkt.

Er wordt samen met bandenleverancier Pirelli bekeken hoe er beter geracet kan worden op de banden en de banden minder degraderen. Tevens wordt er vanaf 2021 overgeschakeld op 18 inch banden, in plaats van de huidige 13 inch banden en er is voorgesteld om bandenwarmers te verbieden.

Om te kosten te drukken zijn er nog verscheidene andere maatregelen geopperd:

  • Standaard velgen
  • Versimpelde radiatoren
  • Een versimpeld brandstofsysteem
  • De ontwikkeling aan versnellingsbakken voor vijf jaar bevriezen
  • Verbod op een hydraulische ophanging
  • Standaard wielmoeren en pituitrusting
  • Standaard remsysteem
  • Een beperking van 40 procent van de huidige windtunneltijd
  • Beperkingen op het gebruik van bepaalde materialen

Over de onderstaande zaken is de FIA nog in beraad:

  • Het introduceren van meerdere standaard onderdelen
  • Het vereenvoudigen van het onderste gedeelde van het chassis
  • Het terugdringen van het aantal personeelsleden tijdens een raceweekend
  • Het verminderen van het gewicht van een Formule 1-auto
  • Het terugdringen van rijdershulpmiddelen en andere electronica
  • Het verminderen van de telemetrie tussen auto en pits
  • Het aanpassen van het format van de raceweekenden