ExxonMobil over ontwikkelen nieuwe brandstof: 'Werken nauw samen'

Gepubliceerd op 06 juli 2019 door Bryan van Berlo

Het introduceren van een nieuw type racebrandstof gaat gepaard met maanden aan hard werk. Brandstofspecialisten kunnen tot wel twintig verschillende formules bekijken voordat er een wordt goedgekeurd om richting het circuit te gaan. Eugine Choi, verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de Esso Synergy-brandstof voor Aston Martin Red Bull Racing, vertelt onder meer over hoe een nieuwe specificatie brandstof precies tot stand komt.

Aston Martin Red Bull Racing en ExxonMobil werken nu voor het derde seizoen samen. In welke mate is deze samenwerking gedurende de jaren gegroeid?
“De samenwerking kan als enerverend worden omschreven. Ieder jaar zien we deze, samen met de communicatie, verbeteren. Dat heeft ook een positief effect op het product en de prestaties gehad. De wil van Red Bull Racing om te winnen, zoals we onlangs in Oostenrijk zagen, is aanstekelijk en dat zorgt er ook voor dat iedereen harder werkt om dat doel te bereiken. Honda heeft precies hetzelfde en ik denk dat de drie merken allemaal effectief samenwerken voor dat gezamenlijke doel.”

Hoe gaat het verbeteren van de brandstof precies in zijn werk?
“Aan de hand van eerdere ervaringen met de motor en overwegingen wat betreft de verbrandingschemie worden nieuwe brandstofformules gevormd. Nu we drie jaar samenwerken, beschikken we over een boel informatie die ook gebruikt wordt bij het maken van nieuwe testformules. Elke keer dat Honda een nieuwe krachtbron introduceert, doet zich de mogelijkheid voor om de brandstofchemie te optimaliseren, zodat we de maximale prestaties uit de motor kunnen halen. We werken daarom ook nauw samen met Honda en Red Bull Racing op het moment dat we nieuwe brandstof introduceren."

Hoeveel soorten formules worden er gemiddeld gemaakt voordat er een in de Formule 1-auto terechtkomt?
“We bekijken ongeveer twintig nieuwe formules voordat we een acceptabele verbetering vinden die we bij de auto kunnen introduceren. Het is uiteindelijk afhankelijk van wat de testbank laat zien of we deze ook daadwerkelijk mee naar het circuit nemen. Er wordt continu ontwikkeld om Red Bull Racing nog sneller te maken, dat is onze inzet.”

Hoeveel upgrades staan er dit seizoen op de planning? En wanneer begint de voorbereiding voor het volgende seizoen?
“Ons doel is normaal gesproken twee à drie upgrades. Voorafgaand aan de testdagen in Barcelona introduceerden we een nieuwe brandstof. De RB15 reed hier vervolgens tijdens de openingswedstrijd in Australië mee. We werken ook nu weer aan nieuwe formules, zodat we in de nabije toekomst weer wat kunnen introduceren. Het testprogramma voor volgend seizoen start na de zomervakantie, rond eind augustus. We zullen met Honda en Red Bull Racing ook nauw samenwerken aan de nieuwe auto, zodat we zo goed mogelijk zijn voorbereid voor het komende seizoen.”