scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max na vrijdag in Oostenrijk: 'Blij met hoe de auto aanvoelde'

Gepubliceerd op 28 juni 2019 door Bryan van Berlo

Na afloop van de eerste twee vrije trainingen voor de Grand Prix van Oostenrijk sprak Max Verstappen met Olav Mol voor het programma Formule 1 Café, dat elke vrijdagavond om 22.30 uur op Ziggo Sport te zien is.

Tijdens het eerste deel van de tweede vrije training ging Verstappen hard van de baan in bocht tien, waardoor de sessie er voor de Nederlander al vroegtijdig op zat. Wat gebeurde er precies? “Ik was de hele sessie al aan het klagen dat de auto door de wind erg gevoelig was. Ik ging met dezelfde snelheid de bocht door als een ronde eerder, maar de achterkant brak ineens uit. Juist op een plek waar je normaal altijd onderstuur krijgt. Je weet dan dat er niets meer te halen valt en je de muur in gaat."

De achterkant van de RB15 was flink beschadigd, al heeft dit geen grote gevolgen voor de rest van het raceweekend in Spielberg: “Gelukkig gebruikten we een ophanging speciaal voor de vrijdag. Eigenlijk heb ik de monteurs juist een plezier gedaan, omdat ze nu een half uur eerder aan het werk konden gaan en dus ook een half uur eerder klaar waren”, grapt Verstappen.

Baal je op zo’n moment van de crash zelf of het feit dat je baantijd mist? “Ik baalde er meer van dat ik de sessie niet kon voltooien, maar ik was op dat moment blij met hoe de auto aanvoelde. Stel dat er dan ook nog problemen zijn en het niet goed loopt, baal je natuurlijk nog meer. Maar zoiets kan nou eenmaal gebeuren.”

De 4,326 km lange Red Bull Ring is een kort, maar verraderlijk circuit. Dat begint al bij bocht één: “Ik vind het eigenlijk geen fijne bocht", vertelt de Limburger. “Je remt aan en bij het insturen krijg je overstuur. Hierna heb je nog een hobbel, wat het lastig maakt. Je moet kijken hoe ver je kan gaan voordat je snelheid mist richting het rechte stuk.”

Ook bocht drie blijkt nog de nodige uitdaging met zich mee te brengen: “Als je bij het aanremmen goed aan de binnenkant zit, heb je bij het uitkomen ervan altijd wielspin. Dat is heel vervelend, vooral tijdens een kwalificatieronde. Dan moet je de afweging maken of je laat wil remmen en de apex wilt missen, of dat je iets eerder remt, maar dan weer overstuur hebt bij het uitkomen van de bocht. Het is een lastige bocht om goed voor elkaar te krijgen.”

We zien de afgelopen races dat teams tijdens de het tweede deel van de kwalificatie steeds vaker opteren om hun snelste tijd op de gele mediums te klokken. Is dat ook hier, ondanks het korte rondje, een optie? “Wie weet”, blijft Max nuchter. “Als het goed aanvoelt wel, maar dat zien we morgen wel. De zachte band gaat wat langer mee dan bij andere wedstrijden, maar het is ook geen geweldige band voor de lange run.”

Er wordt afgesloten met een korte vooruitblik op de derde vrije training, die morgen om 12:00 uur zal plaatsvinden. Deze ziet er volgens Verstappen niet veel anders uit dan normaal, ondanks de crash van vandaag: “Misschien rijd ik een paar rondjes met wat meer benzine, maar ik heb al bij het team aangegeven dat ik niet de behoefte heb om een hele stint te doen”.

Prijsvraag GP Oostenrijk: win 1:43 schaalmodel van Max z'n overwinning in 2018!