VT2 vroeg ten einde voor Max na crash: 'Lastig met de wind'

Gepubliceerd op 28 juni 2019 door Bryan van Berlo

Max Verstappen heeft de tweede vrije training voor de Grand Prix van Oostenrijk vroegtijdig moeten staken. Op het moment dat de sessie ruim een half uur oud was, verloor de Nederlander de controle over zijn Aston Martin Red Bull Racing RB15 in bocht tien, waarna hij achterwaarts in de bandenstapels terechtkwam. Verstappen kon ongedeerd uitstappen, al was de schade aan zijn auto groot. De Limburger had op dat moment dertien ronden achter zijn naam staan, met een 1:05.879 als snelste tijd. Charles Leclerc sloot de vrijdag als snelste af en wist zo Valtteri Bottas (die ook crashte) en Pierre Gasly achter zich te houden.

Max geeft na afloop tekst en uitleg over wat er gebeurde: “Ik vertelde al aan het team dat het lastig was met de wind. Die was onregelmatig en met vlagen erg sterk. Op sommige plekken brak de achterkant uit, wat op het moment van de crash ook duidelijk te zien was op de data. De auto’s zijn erg gevoelig voor de wind, wat je onder meer bij Valtteri kon zien. Een crash helpt natuurlijk niet, maar zoiets kan gebeuren. De schade is gelukkig allemaal te repareren. We reden daarnaast met een versnellingsbak voor de vrijdagen, dus ook dat vormt geen probleem.”

Desondanks kijkt Max positief terug op de vrijdag in Spielberg: “Ik zat met een goed gevoel in de auto, dus dat was eigenlijk wel prima. De rondjes zagen er ook goed uit, al had ik wat last van verkeer. We hebben natuurlijk nog wel wat werk te verrichten, want het kan qua balans tussen bochten- en topsnelheid nog altijd beter. Maar daar gaan we vanavond naar kijken.”

Ten slotte laat de Limburger zich uit over de zogenoemde ‘broodjeskerbs’, die bij het uitkomen van bocht negen al de nodige voorvleugels hebben gekost: “Ik vind ze verschrikkelijk. De oplossing in de eerste en derde bocht vind ik beter. Als ze de gele kerbstones in de rijrichting hadden geplaatst, was je ook je snelheid kwijt. Nu gaan er echter onnodig voorvleugels kapot.”

Het is maar liefst dertig graden als de lichten voor de tweede vrije training op groen gaan. Het goede weer gaat gepaard met een baantemperatuur van ruim vijftig graden. Alexander Albon is samen met de coureurs van Haas als eerste op het circuit in Spielberg te vinden.  

Na twintig minuten meldt ook Max Verstappen zich op het asfalt. De Nederlander heeft de gele mediums onder zijn RB15 laten monteren en rijdt in zijn eerste getimede ronde een 1:06.277, waarmee hij op de zevende plek, achter de McLaren van Carlos Sainz, terechtkomt. Niet veel later verbetert Verstappen zich naar een 1:06.068, welke hem naar P5 brengt. In een nieuwe poging weet Max de Red Bull Ring in een 1:05.879 rond te gaan.

Als er een half uur verstreken is, voert Valtteri Bottas met een 1:05.417 de tijdenlijst aan. Lewis Hamilton (+0.112), Charles Leclerc Hamilton (+0.141), Sebastian Vettel (+0.454), Max Verstappen (+0.462) en Sergio Pérez (+0.547) vormen op dat moment de top zes.

Vlak hierna zien we Verstappen plotseling achterstevoren staan in bocht tien. De Nederlander raakte bij het ingaan van de laatste bocht de controle over zijn auto kwijt en belandde hard in de bandenstapels. Hoewel Max ongedeerd kan uitstappen, is er van de achterkant van de RB15 weinig over. Het betekent een code rood en helaas het einde van Max zijn sessie.

Nadat de Red Bull is weggetakeld, wordt de baan weer vrijgegeven. Het blijkt echter van korte duur, als we ook de Mercedes van Valtteri Bottas met flinke schade in de grindbak zien staan. De Fin corrigeerde in bocht zes een moment van overstuur, maar sloeg vervolgens haaks rechtsaf richting de bandenstapels. Ook dit keer wordt de rode vlag direct gezwaaid.

Met nog iets meer dan een half uur op de klok wordt de sessie weer hervat. Even lijkt er een volgende crash aan te komen als Sebastian Vettel zijn Ferrari op precies hetzelfde punt als Max Verstappen kwijtraakt. De viervoudig wereldkampioen weet zijn Ferrari echter op tijd te stoppen, waardoor het voor de Duitser bij een kort uitstapje in de grindbak blijft.

Gedurende het restant van de sessie richten de coureurs zich nog op enkele long runs, waardoor de genoteerde tijden niet meer verbeterd worden. Zo sluit Charles Leclerc de voorlaatste vrije training als snelste af (1:05.086). Bottas (+0.331), Gasly (+0.401), Hamilton (+0.443), Sainz (+0.459) en Grosjean (+0.615) vormen achter de Monegask de rest van de top zes.

De derde vrije training voor de Grand Prix van Oostenrijk gaat morgen om 12:00 van start.

Prijsvraag GP Oostenrijk: win 1:43 schaalmodel van Max z'n overwinning in 2018!

Uitslag tweede vrije training van Oostenrijk:

poscoureurteamtijdverschilronden
1Charles LeclercLECFerrari1:05.086 37
2Valtteri BottasBOTMercedes1:05.417+0.331s12
3Pierre GaslyGASRed Bull Racing Honda1:05.487+0.401s33
4Lewis HamiltonHAMMercedes1:05.529+0.443s43
5Carlos SainzSAIMcLaren Renault1:05.545+0.459s44
6Romain GrosjeanGROHaas Ferrari1:05.701+0.615s38
7Kimi RäikkönenRAIAlfa Romeo Racing Ferrari1:05.728+0.642s37
8Sebastian VettelVETFerrari1:05.871+0.785s34
9Max VerstappenVERRed Bull Racing Honda1:05.879+0.793s13
10Lando NorrisNORMcLaren Renault1:05.952+0.866s48
11Kevin MagnussenMAGHaas Ferrari1:05.960+0.874s41
12Sergio PerezPERRacing Point BWT Mercedes1:05.964+0.878s43
13Alexander AlbonALBScuderia Toro Rosso Honda1:06.064+0.978s46
14Antonio GiovinazziGIOAlfa Romeo Racing Ferrari1:06.119+1.033s37
15Daniil KvyatKVYScuderia Toro Rosso Honda1:06.148+1.062s38
16Nico HulkenbergHULRenault1:06.249+1.163s27
17Daniel RicciardoRICRenault1:06.418+1.332s30
18Lance StrollSTRRacing Point BWT Mercedes1:06.829+1.743s40
19George RussellRUSWilliams Mercedes1:07.217+2.131s27
20Robert KubicaKUBWilliams Mercedes1:08.508+3.422s38