scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max vanuit Montreal: 'Probeer het beste uit mezelf en de auto te halen'

Gepubliceerd op 06 juni 2019 door Niels Hendrix

Vanaf Circuit Gilles Villeneuve in Montreal tempert Max Verstappen de verwachtingen als het gaat om de karakteristieken van het circuit, die niet direct in het voordeel spreken voor Aston Martin Red Bull Racing: “We weten dat Ferrari goede topsnelheid heeft, dus dit zal van nature een betere baan voor hun zijn. Vergeleken met Monaco zal dit circuit ons niet zo goed liggen. Maar we zullen het zien. Ik maak me er geen zorgen over, omdat we alleen invloed hebben op hetgeen we zelf kunnen bepalen. Ik probeer dus het beste uit mezelf te halen en een goede afstelling voor de auto te vinden.”

Max vervolgt: “Ik voel me goed, ook binnen het team. Ik ben relaxed en dat helpt ook. We hebben de afgelopen jaren veel tijd met elkaar doorgebracht en je leert elkaar steeds beter kennen. De communicatie verloopt heel goed en ik heb het naar mijn zin. Ik heb er dus vertrouwen in.”

Er is nog een afstand te overbruggen om mee te kunnen doen om de overwinning, zo weet ook Max: “Het is niet gemakkelijk om het gat te dichten, want Mercedes doet op dit moment een goede job. We zullen ons op elk vlak, zowel auto als power unit, moeten verbeteren om hen uit te kunnen dagen.”

Honda werkt er hard aan om meer vermogen uit de power unit te halen. Max: “Ferrari heeft op dit moment duidelijk de sterkste motor. Je wilt altijd de motor met het meeste vermogen hebben, ook al hoeft dat niet bepalend te zijn. Er komen goede stappen aan vanuit Honda, die hopelijk groter zijn dan die van de concurrentie.”

Max wordt veelal geroemd om zijn bandenmanagement, ondanks zijn agressief ogende rijstel. Zelf zegt de Nederlander daarover: “Het ziet er misschien zo uit, maar mijn rijstijl is vloeiend. Zo voel ik het. Misschien ziet het er agressief uit, maar volgens mij rijd ik mijn hele carrière al ‘smooth’.”

Dit jaar is het een uitdaging om de banden op de juiste bedrijfstemperatuur te krijgen. Dat werkgebied is kleiner en bij te koude of te hete banden, verlies je snel grip. Max legt uit: “Dat aspect is nooit eenvoudig, ook in Monaco niet. Dat probeer je zo goed mogelijk te begrijpen, maar gaat tijdens sommige raceweekenden beter dan tijdens andere. De banden zijn voor geen enkel team of coureur gemakkelijk te doorgronden.”

Prijsvraag GP Canada: win een Red Bull Racing teamline t-shirt!