Max over zijn schema, simulatorwerk en het seizoen: 'Tot nu toe tevreden'

Gepubliceerd op 19 mei 2019 door Bryan van Berlo

Dag twee van de Jumbo Racedagen is inmiddels van start en de duinen van Circuit Zandvoort zijn weer bezet met duizenden fans. Het publiek heeft zojuist de tweede Formule 1-demonstratie van Max Verstappen mogen aanschouwen. Teamgenoot Pierre Gasly was gelukkig ook weer van de partij. Het team heeft een knap staaltje werk heeft geleverd door het versnellingsbakprobleem bij de RB7 van de Fransman op te lossen. Pierre zal Max ook tijdens de laatste run, die later vandaag plaatsvindt, vergezellen.

Max heeft ook dit weekend met een druk programma te maken. Hoe ziet zijn schema er gedurende een regulier Grand Prix-weekend uit? Veelal begint Verstappen de ochtenden met een meeting binnen het team: “Ja, en die zijn ook meteen het allerbelangrijkste”, legt Max uit. “Dat kan anderhalf uur duren, maar als het heel goed gaat soms ook vijfentwintig minuten. Je hele dag is eigenlijk wel volgepland. Je hebt natuurlijk ook veel verplichtingen vanuit het team, zoals bezoekjes aan sponsoren. Die moet je namelijk ook tevreden houden. Je gaat dus veel op en neer gedurende een weekend.”

Buiten de meetings met zijn eigen team is Max gedurende een weekend nog aanwezig op besprekingen met de andere coureurs en de wedstrijdleiding. Verstappen legt uit hoe dit in zijn werk gaat: “Soms zijn er gebeurtenissen uit de vorige wedstrijd waar bepaalde coureurs het over willen hebben. Je bespreekt ook dingen zoals de hobbels op het circuit of de veiligheid. Dat kan tien minuten duren, maar soms ook anderhalf uur. Daarnaast heb je soms ook nog meetings van Pirelli of de GPDA (Grand Prix Drivers Association), waar je het ook nog over bepaalde dingen hebt.” Uiteindelijk blijft het mooiste van het Formule 1-coureur zijn natuurlijk het rijden in de auto: “Het allerleukste is natuurlijk om gewoon in de auto te zitten en tot de limiet te gaan.”

Max brengt door het jaar ook een aantal dagen in de simulator in Milton Keynes door, waar raceweekenden worden voorbereid en allerlei data met de echte wereld wordt vergeleken. In hoeverre kan er vanuit de simulatie een goede vergelijking worden gemaakt met het daadwerkelijk racen op het circuit? “Op sommige circuits is het iets makkelijker om een goede balans te vinden dan op andere”, vertelt de Nederlander. “Op een stratencircuit is dit bijvoorbeeld wat lastiger. Ik moet echter zeggen dat het de laatste tijd best goed gaat. Er wordt natuurlijk ook een stap gemaakt zodra je daadwerkelijk op het circuit bent. Ik denk wel dat onze simulator een van de betere, of misschien wel de beste is van alle teams, dus dat helpt wel. We nemen de data van de echte auto mee en daar gaan we in de simulator weer mee aan de slag. Dat kan je normaal gezien natuurlijk niet doen.”

Hoeveel tijd brengt Verstappen in de simulator door? “Te veel, haha! Ik denk een dag of dertig per jaar. Het zijn lange dagen, maar ik weet dat het uiteindelijk goed is.” Het heeft volgens de Aston Martin Red Bull Racing-coureur weinig zin om deze taak door iemand anders te laten uitvoeren: “Je kunt het ook niet direct iemand anders laten doen, omdat iedereen zijn eigen rijstijl heeft. Dan gaat men een andere balans zoeken. Daarom belangrijk dat ik het zelf doe.”

Max Verstappen bezit op dit moment de derde plaats in het kampioenschap en blijft hiermee beide Ferrari’s voor. Mag er gesproken worden van tevredenheid? “Ik ben tevreden met wat we tot nu toe hebben bereikt, absoluut. Er zit nu niet meer in, maar we hebben elk raceweekend het maximaal aantal punten behaald. We staan nu derde in het kampioenschap en voor Ferrari, een plek waar we normaal niet horen. Als je alle races tot nu bekijkt, zijn we gewoon het derde team. Hopelijk kunnen we vanaf nu stappen zetten om het vaste tweede team te worden.”

Van frustratie is bij de Aston Martin Red Bull Racing-coureur dan ook geen sprake: “Je bent zo goed als je laatste wedstrijd. Het kan allemaal heel snel op en neer gaan. Tot nu toe ben ik blij, maar de Formule 1 is heel complex. Je krijgt niet altijd de kans om voor de overwinning te gaan, maar het is ook geen drama. Uiteindelijk finishen we achter de Mercedessen en staan we derde in het kampioenschap. Ik denk dat is over het algemeen niet heel veel te klagen heb.”

Is een derde plek in de eindklassering dan ook het doel? “Dat is altijd mooi meegenomen, maar uiteindelijk wil je als team meer”, legt Max uit. “Als je aan het einde van het seizoen tegen jezelf kunt zeggen dat je het beste eruit gehaald hebt, moet je daar gewoon tevreden mee zijn.”

Bekijk hier het volledige programma van de Jumbo Racedagen!

Meer foto's staan in onze Jumbo Racedagen (I, II en III) albums!