Max vanuit Barcelona: 'Hopelijk brengen de updates ons dichterbij de kop'

Gepubliceerd op 09 mei 2019 door Niels Hendrix

De eerste Europese Grand Prix van het seizoen betekent doorgaans dat de meeste Formule 1-teams updates voor hun auto’s meebrengen. De tijd zal moeten uitwijzen in hoeverre de kaarten daarmee opnieuw geschud zullen worden. Max Verstappen vertelt daarover vanuit Spanje: “Elk team brengt updates mee naar Barcelona en hopelijk brengen de onze ons meer dan de concurrentie, waardoor we hopelijk dichter bij de kop van het veld komen.”

“De ontwikkeling is een continu proces, waar ze op de fabriek doorlopend mee bezig zijn. Tot op het laatste moment, ook in de windtunnel, wordt daar aan gewerkt. Het gaat dan om de aerodynamica van de auto”, voegt Max toe. Er is niet een specifiek gebied dat bijzondere aandacht krijgt. “Het gaat om allemaal kleine dingen die beter kunnen, zowel qua power unit als het chassis van de auto. Uiteindelijk zijn we gewoon op zoek naar meer grip, zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde van de auto. Ik hoop dat het er hier in Barcelona al uitkomt. En daarna blijven we natuurlijk door ontwikkelen.”

In Baku kreeg Max na de virtual safety car zijn banden niet meer helemaal op optimale bedrijfstemperatuur. “Dat is dit jaar met de dunnere banden lastiger. Zeker op een stratencircuit als Baku, waar het opwarmen van de banden altijd al lastiger is. Dat zou hier in Barcelona beter moeten gaan. De banden zijn niet eenvoudig te doorgronden, want het is lastig om ze in het juiste window te krijgen. Daar buiten zijn ze heel gevoelig.”

Max vervolgt: “Hier in Barcelona ging het eerst altijd om de achterbanden als belangrijkste factor, maar met dit nieuwe en gladdere asfalt, is het gevoel iets anders. Dus nu kan het om de voor- of juist achterbanden gaan. Dat hangt ook af van de weersomstandigheden zoals de wind en temperatuur.”

In 2016 wist Max – tijdens zijn eerste race voor Red Bull Racing – de Spaanse Grand Prix op zijn naam te schrijven. Hij is daarmee de geschiedenisboeken ingegaan als jongste Formule 1-winnaar ooit. Voordat de finishvlag toen viel, moest hij in de laatste ronden alles op alles zetten om de Ferrari van Kimi Raikkonen achter zicht te houden.

“Inhalen is niet gemakkelijk op Barcelona. Volgens mij moet je sowieso anderhalve seconde sneller zijn dan je voorganger en dan ook nog een hogere topsnelheid hebben, om echt te kunnen inhalen. In die zin is deze race gewoonlijk niet de allerspannendste. Maar zo heb ik mijn eerste wedstrijd hier ook gewonnen. Als inhalen hier makkelijk zou zijn, was dat niet gebeurd.”

Prijsvraag GP Spanje: win het schaalmodel van de Max Verstappen RB14 Spanje 2018!