Ferrari favoriet na eerste dag.

Gepubliceerd op 25 juni 1999 door

De tweede sessie begon een stuk drukker met veel auto's op de baan. Na 10 minuten was er eindelijk een Ferrari op de baan, die van Eddie Irvine die gedurende de eerste ronden op alle secties de snelste tijd niet noteren echter dat niet kon combineren in één snelle ronde en hij moest op dat moment genoegen nemen met een tweede tijd achter Häkkinen. Michael Schumacher toonde zich pas na 20 minuten op de baan. De Duitser schoof echter in zijn eerste vliegende ronde van de baan waardoor hij weer terug moest keren naar de pits, daar ging het eerste setje banden die hij in de eerste sessie had uitgespaard. Schumacher was duidelijk geïrriteerd, echter dat is het risico als je zolang niet naar buiten gaat.

Opvallend veel fouten werden er gemaakt op de baan waarbij regelmatig chicanes werden afgesneden en auto's naast de baan terecht kwamen. Opvallend omdat je zou verwachten dat door het vele testen de coureurs dankzij hun ervaring weinig fouten hoeven te maken. Ricardo Zonta was de eerste die de training verliet. Na een spin kwam de auto in het grind terecht waardoor Zonta al na een kwartier de training moest verlaten. Met name de hogere temperatuur van de baan kon wel eens de oorzaak van de diverse glippertjes zijn.

De warme baan is waarschijnlijk ook de oorzaak dat veel coureurs hun tijd niet meer wisten te verbeteren. De tijd van Häkkinen hield stand tot een kwartier voor het einde. Eddie Irvine wist op dat moment onder de tijd van Häkkinen door te gaan, terecht vanwege zijn eerder neergezette sectie tijden.

10 Minuten voor het einde ging Michael Schumacher voor de tweede maal de baan op en kon eindelijk een vliegende ronde rijden. Juist in de tweede sectie waar Irvine veel tijd had gewonnen snoepte de Duitser ruim 2 tiende seconde van de snelste tijd af die hij tot het einde vast wist te houden oftewel de snelste tijd in zijn eerste snelle ronde. Ook Häkkinen ging aan het einde nogmaals de baan op waarbij de topsnelheden van de McLaren steeds hoger lagen maar de Fin kon Schumacher niet verbeteren.

Een spin van Villeneuve zorgde voor gele vlaggen op de baan waardoor in de laatste minuut geen tijden meer verbeterd konden worden. Lekkende olie had bij Villeneuve vlam gevat en tevens de achterband vervuild waardoor hij de macht over het stuur verloor. De top zes aan het einde van de eerste dag is als volgt: 1. Michael Schumacher, 2. Eddie Irvine, 3. Mika Häkkinen, 4. David Coulthard, 5. Alex Zanardi en 6. Heinz Harald Frentzen.

Voor een volledig overzicht met alle tijden kun je terecht op onze seizoen pagina.