Max op P4 na eerste dag in Baku: 'Balans was goed'

Gepubliceerd op 26 april 2019 door Johan Peeters

Max Verstappen heeft de eerste dag in de hoofdstad van Azerbeidzjan als vierde afgesloten. Na het debacle met een losse putdeksel, waardoor de eerste vrije training vroegtijdig werd afgelast, liet Charles Leclerc in het tweede bedrijf in zijn Ferrari de snelste tijd noteren. Teamgenoot Sebastian Vettel sloot de sessie af als tweede, gevolgd door de eerste Mercedes in handen van Lewis Hamilton.

“De balans was goed”, laat Max na de tweede vrije training weten. “Het kan altijd beter maar op dit moment, na het missen van de eerste vrije training, ging het niet verkeerd. Als je niet helemaal tevreden bent met de balans kun je niet al teveel veranderen, omdat je maar één sessie hebt, en je ook nog wat wil rijden. Maar uiteindelijk ging het best goed. We liggen nog een paar tienden achter, maar ik ga er vanuit dat we het gat nog wat kunnen dichten”.

Vooruitkijkend naar morgen vervolgt Max: Ik ben tevreden met wat we vandaag bereikt hebben. We zullen de data bestuderen omdat er altijd wel gebieden zijn waar we ons nog kunnen verbeteren. Maar het is vooral finetunen. We hebben nog geen verwachtingen voor morgen omdat iedereen nog flink kan verbeteren. Maar zoals gezegd, de balans is goed en we hebben op beide bandencompounds een groot aantal ronden kunnen rijden”.

Het team van Williams heeft voor aanvang van de sessie laten weten dat men voor George Russell een nieuw chassis op aan het bouwen is. Daardoor komt de jonge Brit vandaag niet meer in actie.

Bij de start van de tweede sessie staan beide Mercedessen al bij het stoplicht aan het einde van de pitstraat te wachten tot dit op groen springt. Na een rondje schiet Valtteri Bottas bij bocht twee rechtdoor, gooit zijn auto in een spin en kan zijn weg onbeschadigd vervolgen. Een ronde later schiet de Fin rechtdoor in de eerste bocht. Wederom kan hij zijn weg zonder kleerscheuren vervolgen.

Na acht minuten verschijnt ook Max op de baan. Alleen Daniil Kvyat staat dan nog binnen. De Nederlander is op een setje mediums onderweg. Zijn eerste geklokte ronde brengt hem P14. Een teken dat hij het tempo rustig aan het opbouwen is. Dan is het de beurt Lewis Hamilton om een bocht te missen. De regerend wereldkampioen verremt zich, en ook hij kan zonder schade zijn weg vervolgen.

Lance Stroll zorgt na een kwartier voor een code rood. De Canadees mist een bocht, knalt in de muur en zorgt voor een bak schade aan zijn auto. Wederom gaat er kostbare trainingstijd verloren. Net voor dit incident zagen we Charles Leclerc, in het kielzog van Max, de muur raken. De Monegask kan op eigen kracht de pits bereiken, ogenschijnlijk zonder grote schade.

Als de baan weer wordt vrijgegeven, verschijnt de Williams van Robert Kubica als eerste op de baan. Onder andere Sebastian Vettel en Max volgen als snel. Ook Vettel heeft zijn momentje en schiet rechtdoor. De Duitser weet zijn Ferrari uit de muur te houden en ook hij kan onbeschadigd verder. Op de mediumbanden klimt Max ondertussen kortstondig naar P2. De mannen rondom de Nederlander zijn allen onderweg op de zachte band waardoor Max snel terugzakt naar P6. Aan kop van het veld geeft Ferrari de toon aan. Beide Mercedessen volgen op meer dan een halve seconde.

Pierre Gasly en Daniel Ricciardo zijn de volgenden die bij het aanremmen een bocht missen. Beide heren kunnen onbeschadigd hun weg vervolgen. Ondertussen is ook Max voor een tweede run op de baan verschenen. De Nederlander is nu op een setje zachte banden onderweg. Met een topsnelheid van 328 km/u klimt hij naar P4, negen tienden achter de tijd van Leclerc op P1.

Met nog minder dan een half uur te gaan, zorgt Kvyat voor een tweede code rood. De Rus, in dienst van Scuderia Toro Rosso, verliest de grip in bocht 7 in het nauwe stuk richting het kasteel, en knalt zijwaarts in de muur. Een klein brandje dat bij het linker voorwiel ontstaat, wordt snel geblust door een marshal.

Met nog dik een kwartier op de klok wordt de baan weer vrijgegeven. Het duurt bijna vijf minuten voor we Max weer op de baan zien. Hij is op een gebruikt setje zachte banden onderweg waardoor een tijdsverbetering er niet meer inzit. In de slotfase zien we nog een spannend momentje voor Hamilton en Kevin Magnussen. Ze rijden samen op hoge snelheid door een bocht en schampen elkaar kort, zonder ernstige gevolgen. Daarmee zit de sessie er op.

Prijsvraag GP Azerbeidzjan: win de Red Bull Racing 2019 polo!

Uitslag tweede vrije training van Azerbeidzjan:

poscoureurteamtijdverschilronden
1Charles LeclercLECFerrari1:42.872 28
2Sebastian VettelVETFerrari1:43.196+0.324s28
3Lewis HamiltonHAMMercedes1:43.541+0.669s31
4Max VerstappenVERRed Bull Racing Honda1:43.793+0.921s24
5Valtteri BottasBOTMercedes1:44.003+1.131s31
6Daniil KvyatKVYScuderia Toro Rosso Honda1:44.177+1.305s9
7Carlos SainzSAIMcLaren Renault1:44.183+1.311s27
8Alexander AlbonALBScuderia Toro Rosso Honda1:44.216+1.344s33
9Pierre GaslyGASRed Bull Racing Honda1:44.240+1.368s24
10Lando NorrisNORMcLaren Renault1:44.295+1.423s32
11Kevin MagnussenMAGHaas Ferrari1:44.901+2.029s25
12Antonio GiovinazziGIOAlfa Romeo Racing Ferrari1:45.366+2.494s31
13Sergio PerezPERRacing Point BWT Mercedes1:45.436+2.564s28
14Kimi RäikkönenRAIAlfa Romeo Racing Ferrari1:45.482+2.610s30
15Daniel RicciardoRICRenault1:45.483+2.611s15
16Romain GrosjeanGROHaas Ferrari1:45.618+2.746s31
17Nico HulkenbergHULRenault1:46.717+3.845s24
18Lance StrollSTRRacing Point BWT Mercedes1:47.875+5.003s8
19Robert KubicaKUBWilliams Mercedes1:48.111+5.239s27