Häkkinen snelste, Ferrari blijft binnen.

Gepubliceerd op 25 juni 1999 door John ter Meer

Magny Cours is een officieel test circuit waar met name vorige week veel getest is. Toch was het ondanks alle know-how bij de start van de training erg druk op de baan waarbij bijna alle coureurs een warm-up lap reden. Daarna werd het toch wel erg rustig met een enkele auto op de baan. Met name de grote namen wachtte tot het einde van de training voordat ze de baan opgingen.

Diniz moet reeds na één minuut zijn auto met een technisch probleem aan de kant zetten. Er was geen rookpluimpje te zien, waarschijnlijk een elektronisch probleem dus Diniz zal vanmiddag alsnog in actie kunnen komen.

Alesi krijgt een beetje de reputatie van een snelle vrijdag rijder. Hij was dan ook de eerste die een vliegende ronde liet noteren in 1:18.9, op dat moment geen slechte tijd. Opvallend was dat in het eerste half uur de snelste tijd door Zanardi werd neergezet in 1:18.7.

10 Minuten voor het einde van de training kwam eindelijk Mika Häkkinen op de baan en reed gelijk de snelste ronde tijd van de eerste sessie in 1:18.2, vlak voor David Coulthard die de tweede tijd reed. Ferrari kwam in het geheel niet in actie en weet in ieder geval wat het is om banden te sparen. De top zes van de eerste sessie ziet er als volgt uit: 1. Mika Häkkinen, 2. David Coulthard, 3. Alex Zanardi, 4. Heinz Harald Frentzen, 5. Jeans Alesi en 6. Rubens Barrichello.

Aan het einde van de training maakte Jean Alesi de grootste klap mee van zijn seizoen. De Fransman ging met te hoge snelheid een chicane in waardoor hij in de tweede bocht de macht over het stuur verloor. De grindbak kon niets uitwerken doordat de auto er als het ware overheen stuiterde en zijwaarts hard in de bandenstapel terecht kwam. Door de bandenstapel werd de auto weer teruggekaatst en kwam de wagen uiteindelijk op zijn kop tot stilstand. Gelukkig stapte Jean ongedeerd uit de wagen. De klap leek zo heftig dat de diverse baan officials diverse malen aan Alesi vroegen of hij niets mankeerde. Met name de verdikte cockpit rand heeft gelukkig goed zijn werk gedaan.

Voor een volledig overzicht met alle tijden kun je terecht op onze seizoen pagina.