Max blikt vooruit op 2019: “Optimistisch maar ook realistisch”

Gepubliceerd op 12 februari 2019 door Niels Hendrix

Voorafgaand aan het Formule 1-seizoen 2019, heeft Max Verstappen een uitgebreid interview met Aston Martin Red Bull Racing.

Wat heb je na afloop van de laatste race gedaan?
“Tussen de seizoenen in wilde ik eigenlijk veel thuis zijn. Ik heb dus veel tijd doorgebracht in Monaco, met vrienden en familie. Ook heb ik een paar dagen niets gedaan, lekker thuis zijn. Ik heb gegeten wat ik wilde en dat was in januari ook zichtbaar op de weegschaal. Dat heb ik weer eraf moeten trainen. Ik heb er een maand van genoten, maar wist dat ik daarna weer hard moest werken. Vooral januari en februari stonden in het teken van voorbereidingen voor het nieuwe seizoen. Dat zijn qua eten gezien niet de fijnste maanden, maar dat zij zo.”

Hoe heb je getraind voor komend seizoen?
“Je wilt elk jaar beter worden, maar het is niet nodig om veel nieuwe dingen te doen. Je probeert weer wat preciezer te zijn, beter, langer, zwaarder in de work-outs. Maar de oefeningen zelf zijn vergelijkbaar met vorig jaar. Veel rennen, fietsen en veel work-outs met behulp van je eigen lichaam met bijvoorbeeld elastiek. Als coureur mag je niet te gespierd zijn, want dan word je te zwaar.”

Waar kijk je naar uit in 2019?
“Om het seizoen weer te beginnen en te ervaren hoe het hele team opereert samen met Honda, om te zien hoe de Honda-power unit presteert met ons nieuwe chassis. Daar kijk ik naar uit.”

Heb je er zin in?
“Ja, ik heb er heel veel zin in om weer te beginnen. Het is een flinke poos geweest sinds de laatste race. De eerste twee weken van rust waren prima, maar daarna wil je eigenlijk alweer beginnen.”

Wat zijn je doelstellingen voor 2019?
“Ik wil het beste uit mezelf halen. Verder is het afwachten hoe de motor en auto zullen presteren. Tot aan de eerste race in Australië kun je geen doelstellingen vormen, omdat het afwachten is. In Formule 1 hangt veel af van het totaalpakket. Ik zal mijn uiterste best doen om alles uit mezelf te halen, maar je bent wel afhankelijk van je materiaal.”

Praat ons eens bij over de nieuwe reglementen...
“De grootste verandering is natuurlijk de voorvleugel. Die is een stuk eenvoudiger en breder, om te proberen het inhalen te verbeteren. Ik weet niet zeker of het gaat werken, maar het vormt voor iedereen een nieuwe uitdaging en hopelijk komen wij goed voor de dag. Je mag wat meer brandstof meenemen en de achtervleugel is wat breder. Maar ik denk niet dat het heel veel verschil zal gaan uitmaken.”

Verwacht je dat de nieuwe regelgeving het veld dichter bijeen zal brengen?
“Ik verwacht dat de teams die afgelopen jaar een slecht seizoen gehad hebben er dit jaar beter bij zullen zitten, want zij leren van hun fouten. Ik denk dat de teams die het goed deden, ook dit jaar goed voor de dag zullen komen. Ik denk niet dat de nieuwe regels het racen spectaculairder maken, want de auto’s hebben teveel downforce en zijn te breed. Maar we gaan het zien. Het is sowieso gemakkelijker inhalen op sommige circuits dan op andere. Elk jaar zijn er een paar circuit waar inhalen lastig is, terwijl andere banen veel mogelijkheden bieden. Ik verwacht dat dat hetzelfde blijft.”

Kijk je ernaar uit om achter het stuur van de RB15 te kruipen?
“Ik kijk er erg naar uit om met de nieuwe motor aan de slag te gaan. Ik wil voelen hoe die schakelt, hoe de driveability is, hoeveel vermogen er is. Dan is het een kwestie van verbeteren, qua motor en auto.”

Waar kijk je het meest naar uit als het gaat om je nieuwe teamgenoot, Pierre Gasly?
“Om samen te werken, om ons te verbeteren en het team vooruit te helpen. Dat is ons doel. Hopelijk slagen we daar in.”

Je hebt nog tegen Pierre gekart. Helpt je dat nu als teamgenoten in de Formule 1?
“Ik heb vooral goede herinneringen aan de tijd in de karts. Nu een paar jaar later, in de Formule 1, hebben we ons beiden als coureur flink ontwikkeld. De wereld is nu anders dan in de kartperiode. We moeten nu als team samenwerken om te kunnen presteren.”

Ga je Pierre uitdagen voor een potje FIFA?
“Ja, ik speel graag tegen Pierre. Hij is gemakkelijk heetgebakerd te krijgen op FIFA. Als ik hem zover krijg, win ik.”

Jullie vormen samen een van de jongste rijdersduo’s…
“Dat zie ik niet als een voordeel, maar ook niet als een nadeel. Ik heb al vier seizoenen in de Formule 1 gereden, dus ik kan vertrouwen op mijn ervaring. Pierre heeft ruim één seizoen gereden, maar het team is enorm ervaren en zal hem helpen net zoals ze bij mij gedaan hebben. Natuurlijk heeft een dertiger meer ervaring, maar dat betekent niet dat je per se sneller bent.”

Je fans zijn erg betrokken en enthousiast. Hoe vind je dat?
“Ik zie altijd veel van m’n fans rondom het circuit, vooral op enkele banen zoals in Oostenrijk en België. Daar zijn echt veel fans. Het maakt me niet sneller, maar ik zit wel met een grotere glimlach in de auto.”

Hoe staat het met de ontwikkeling van de Honda-motor?
“Met Honda als nieuwe motorleverancier verwachten we allemaal veel. We zijn positief, maar beseffen ons dat het tijd nodig heeft. Het zal niet vanaf de eerste race allemaal perfect lopen. Er zullen ook momenten komen waar we als team fouten maken of waar het niet loopt zoals we willen, maar het belangrijkste is dat wij samen met Honda erg hard werken aan de ontwikkeling. Op dit moment ben ik erg optimistisch. Maar ook realistisch. De tijd zal het leren hoe onze prestaties zullen zijn.”