Max: 'Het kan nog veel harder'

Gepubliceerd op 24 november 2018 door Johan Peeters

Max Verstappen had op de vrijdag in Abu Dhabi vanaf het begin een goed gevoel in zijn auto. “We hebben niet belachelijk veel aan de auto hoeven te veranderen”, zo laat hij vrijdagavond optekenen tijdens een interview met Olav Mol in het programma Formule 1 Café op Ziggo Sport. “Tot nu toe loopt het gewoon goed, Ferrari zit er dicht op natuurlijk. Tijdens de kwalificatie verwacht ik wel dat het iets lastiger voor ons wordt, maar ik denk dat we wel redelijk mee kunnen doen, niet voor pole position maar we zitten wel dicht in de buurt.”

Tijdens het gesprek komt ook het banden en brandstof sparen in de huidige Formule 1 ter sprake. Daar heeft de snelle Limburger ook een duidelijke mening over: “Wij zitten nu al heel lang met Pirelli om de tafel over wat wij anders willen, maar ik heb nu nog niet het gevoel dat daar iets uitkomt wat echt beter is. Ze zitten helemaal verkeerd met de band: ze hebben het over de degradatie, maar het grote probleem is de hitte die we veroorzaken in de band.”

“Daarom moeten wij na één snelle ronde daarna zo langzaam rijden om dat de temperatuur zó omhoog gaat in die band, dat je gewoon geen grip meer hebt. Je moet gewoon banden hebben, en ook in de race, waar je gewoon vol gas mee kan gaan rijden. Nu, in de lange runs en in de race, is er geen één ronde waarin je vol gas rijdt. Het is alleen maar banden sparen: je mag de auto niet laten glijden, en in de snelle bochten die eigenlijk vol gas zijn moet je een beetje liften om de temperatuur laag te houden. Dat hoort eigenlijk niet in de Formule 1. Als je de rembalans iets teveel naar achteren hebt afgesteld dan zijn binnen twee ronden je achterbanden versleten en dat is best wel vervelend.”

“Je rijdt in de race op 60% en in Mexico is het gewoon toeren. Het is nog steeds moeilijk om een Formule 1-auto te besturen en om de banden goed te laten werken, maar voor mijn gevoel kan het nog veel harder. Alleen dat kan je niet doen, want dan gaat de band eraan.”

Prijsvraag GP Abu Dhabi: win door Max gesigneerd 1:43 RBR schaalmodel!