Reacties na de race op Interlagos

Gepubliceerd op 12 november 2018 door Johan Peeters

Na de race in Brazilië, waarin Max Verstappen door Esteban Ocon werd beroofd van de zege, spraken enkele kopstukken uit het heden en verleden van de Formule 1 zich uit over de gebeurtenissen op het circuit in Sao Paulo.

Allereerst is daar de reactie van Charlie Whiting. De wedstrijdleider van de FIA laat er geen twijfel over bestaan dat Ocon de schuldige was aan het voorval dat Max de zege kostte. De Fransman liet de auto staan in een bocht waar de Limburger verwachtte dat de achterblijver van zijn gas zou gaan. “Je mag de leider inhalen om je zo van een ronde achterstand te ontdoen”, zegt Whiting over Ocon. “Alleen moet je dat veilig en rustig doen. En je moet niet rijden alsof je voor de koppositie rijdt", verdedigt hij Max en de stewards, die een tijdstraf van tien seconden en drie strafpunten op zijn licentie uitdeelden aan de Fransman. Dat de Nederlander aan de leiding lag, doet er voor de straf niet toe. “Ocon moet niet vechten om er voorbij te komen”, gaat Whiting verder. “Als hij echt de snelheid had, dan zou je verwachten dat Red Bull zou zeggen: “Ocon heeft de pace, laat hem maar gaan”, of iets dergelijks. Maar het leek erop alsof hij er voor wilde gaan en dat hij er ongelukkig genoeg voor wilde vechten, iets wat totaal onacceptabel is.”

Ook Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko begrijpt niet wat de Fransman bezielde. Voor de camera bij de Oostenrijkse zender ORF laat Marko optekenen: "Een Mercedes-coureur tikt Verstappen van de baan en krijgt slechts een tijdstraf van tien seconden. Ongelofelijk. Ik wil er niets over zeggen, omdat ik nog nooit zoiets heb meegemaakt. Ocon wees er naderhand op dat het niet verboden is om jezelf terug te vechten als je op een ronde achterstand wordt gezet. "Dat is echt belachelijk", reageert Marko. "Als je op een ronde achterstand wordt gezet, moet je je niet mengen in een gevecht met de leider. Dat is compleet gestoord. Of ik dat tegen hem ga zeggen? Ik praat niet met die idioot,” aldus een boze Marko.

Verstappen ging na de race verhaal halen bij Ocon en gaf de Fransman daarbij een paar keer een duw. Autosportfederatie FIA legde de Limburger voor die actie een taakstraf van twee dagen op.

Marko prijst de manier waarop Max zich op het circuit van Interlagos, startend vanaf P5 naar voren heeft geknokt. De 75-jarige Oostenrijker vindt het bovendien veelzeggend dat de Nederlander ook na de botsing met Ocon, ondanks forse schade aan de vloer van zijn auto, nog snel was. "Hij kwam desondanks dichter bij Hamilton. Dat deze fantastische race op zo'n manier eindigt, is gewoon jammer. Ik begrijp het niet."

Voor de camera bij Sky Sports liet ook teambaas Christian Horner zich niet onbetuigd: "Wat bezielde Ocon in hemelsnaam? Misschien dat hij wilde laten zien dat hij snel was, maar waarom zou je dan de leider in de wedstrijd aanvallen als je de snelheid niet hebt en je aan de binnenkant zit? Dat levert niets op." Na de race deelde Max in garage van de FIA enkele stevige duwen uit aan Ocon. Vlak na het incident stak hij al zijn middelvinger op naar de coureur van Force India. "Eerlijk gezegd vind ik dat Max nog terughoudend was", aldus Horner. "Hij heeft er alles aan gedaan in een beschadigde auto en Esteban heeft geluk gehad. Ik heb Max gezegd dat hij zich moest beheersen in de uitloopronde. We hebben er alles aan gedaan", stelde de 44-jarige Brit. "We hadden Mercedes in het vizier en we hebben Ferrari ingehaald, dus het is voor ons allemaal frustrerend. Sinds de zomerstop heeft alleen Lewis meer punten gepakt dan Max. Hij rijdt zeer gedisciplineerd. Het is enorm zonde en het wordt voor ons een lange reis naar huis."

Ten slotte kwam er voor Max zelfs bijval uit een onverwachte hoek. Jacques Villeneuve, normaalgesproken een van de grootste criticasters van de 21-jarige Nederlander, laat aan Motorsport.com weten: "Wat Ocon deed, was een schande, echt belachelijk. En het ergste is nog wel dat iedereen heeft gezien wat er gebeurd is, maar er over de radio nog niet eens een 'sorry jongens, ik zat verkeerd' vanaf kon. Als je fout zit, moet je dat toe kunnen geven. Je mag jezelf van een ronde achterstand ontdoen, maar doe het dan wel goed. Je mag onder geen beding de leider in de wedstrijd in gevaar brengen. Je moet het niet doen op een manier waardoor de andere coureur tijd verliest en die risicovol is. Als je het doet op een recht stuk, is het prima. Maar het leek hier wel alsof hij voor de leiding in de race aan het vechten was."

De Canadees kan de reactie van Max na de race wel begrijpen. "Honderd procent, ik vond zijn reactie zelfs nog zeer ingetogen. Hij heeft hem niet eens geslagen. Wat willen we graag zien? We willen emotie, en we willen gladiatoren zien. Het was goed om dat hier te zien. En Ocon is ook nog eens groter dan hij."