scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max: 'Mexico is zeker onze beste kans op een overwinning'

Gepubliceerd op 25 oktober 2018 door Niels Hendrix

Ten overstaan van de internationale media blikt Max Verstappen tijdens de FIA persconferentie in Mexico terug op vorige week in USA, waar hij een inhaalrace van P18 naar P2 reed. “Dat was zeker een goede race. Of het mijn beste race was, vind ik moeilijk om te zeggen. Zo wil ik het niet bekijken. Het is altijd belangrijk om zoveel mogelijk punten te scoren en zeker als je in het achterveld start, verwacht je niet om voor het podium te kunnen strijden. Vorig jaar waren we ook erg competitief tijdens de race en dat bleek deze keer ook.”

Max vervolgt over zijn fraaie tweede plek op Circuit of the Americas: “De tegenovergestelde strategie die we hadden, pakte goed uit voor ons. Om dan aan het eind van de race in gevecht te zijn voor de overwinning is natuurlijk erg mooi. En om in de laatste ronden de tweede plek te hebben kunnen vasthouden, was op dat moment met die banden een uitdaging, maar ook genieten.”

Er zijn nog drie races te gaan: Mexico, Brazilië en Abu Dhabi. Waar liggen je kansen? Max: “Mexico is zeker onze beste kans op een overwinning. We proberen de auto zo goed mogelijk af te stellen en dan zien we wel waar we staan. Ik denk niet dat we veel kans hebben op pole positie tijdens de kwalificatie. Het zal dan gaan tussen Mercedes en Ferrari en ik denk dat wij daar iets achter zullen zitten. Maar in de race zouden we zeker een kans moeten hebben. Het ziet er tijdens een race altijd veel beter uit voor ons, dus ik verwacht dat we dan beter voor de dag komen dan in Austin.“

Het circuit Autodromo Hermanos Rodríguez ligt op ruim 2,2 kilometer hoogte. Wat betekent dat voor mens en machine? “Ik verwacht dat de motorprestatie dichter bij elkaar zullen liggen, omdat de lucht ijler is. Qua downforce verlies je veel, dus dan wordt de mechanische grip belangrijker. Zelfs met de grootste vleugels heb je hier minder downforce dan met de kleine vleugels op Monza”, legt Max uit.

Hij vervolgt: “Ik denk dat onze auto mechanisch erg sterk is, ook aerodynamisch maar dat speelt een kleinere rol, dus daarom verwacht ik dat we hier op deze baan competitiever zullen zijn dan gewoonlijk, ondanks het lange rechte stuk. Fysiek maakt die hoogte niet zoveel verschil, omdat er zo weinig grip is.”

Vooruitblikkend naar volgend jaar: denk je met de Honda power unit in de Aston Martin Red Bull Racing voor de titel te kunnen gaan? “Dat is moeilijk te voorspellen. We moeten in de eerste plaats natuurlijk een hele goede auto bouwen. Dat zien we volgend jaar wel. Ik verwacht niet dat we in de beginfase sterk genoeg zijn om meteen voor overwinningen te gaan, maar gedurende het seizoen moeten we inlopen. Dat is de planning, hopelijk loopt het ook zo."

Prijsvraag GP Mexico: win een Red Bull Racing schoudertas!