Deel twee van interview met Max: 'Ik hoef niet per se ronderecords te verbreken'

Gepubliceerd op 16 oktober 2018 door Julien Lemmen

Tijdens Exact Live, dat vorige week woensdag plaatsvond, was er voor de daar aanwezige Max Verstappen tijd voor een openhartig interview met Verstappen.nl. In het eerder gepubliceerde eerste deel werd er teruggeblikt op het huidige seizoen, en werd er alvast vooruitgekeken naar de samenwerking met Honda voor 2019. In dit tweede deel komen onder meer de nieuwe reglementen, teamgenoot Daniel Ricciardo en onze Zuiderbuur Stoffel Vandoorne aan bod, die volgend jaar naar de Formule E verkast.

Er wordt veel gesproken over de nieuwe regels voor volgend jaar die het inhalen zouden moeten verbeteren. In hoeverre denk je dat de wijzigingen ook daadwerkelijk gaan helpen om dichter achter een voorligger te blijven?
"Het zal misschien een beetje helpen, maar wat ik nu al lees, is dat we volgend jaar ongeveer dezelfde downforce hebben als dit jaar. Ik denk dus dat hetgeen dat we er mee winnen over het algemeen wel mee gaat vallen. Het ziet er alleen iets lelijker uit, maar misschien wordt het design voor volgend jaar nog wat verfijnd."

Volgend jaar wordt het DRS-effect nog groter. Ben je überhaupt een voorstander van DRS of zie je liever een ander systeem gebruikt worden, zoals bijvoorbeeld push-to-pass seconden die ze in de Indycar gebruiken?
"Ik zie liever geen DRS. Dat is veel natuurlijker en beter voor de fans, maar op sommige circuits kan je gewoon niet inhalen. Push-to-pass kan ook, maar ik denk niet dat het genoeg zal zijn om het huidige DRS te vervangen."

De rondetijden zullen door de nieuwe regels wellicht wat langzamer worden. Rijd je liever een auto waar ronderecords mee worden verbroken of juist een langzamere auto waar je wheel-to-wheel mee kunt racen?
"Ik hoef niet per se ronderecords te verbreken. Natuurlijk is het mooi als een auto heel hard door een bocht gaat, maar als je elkaar niet kunt volgen, is het niet echt fijn racen. Ik denk dat je daar een beetje een balans tussen moet vinden. Het is echter ook niet fijn om met een auto te rijden die geen grip heeft. Als ik dit jaar vergelijk met de auto's uit 2015 en 2016 is het nu natuurlijk duizend keer beter. Voorheen was het steeds glijden en blokkeren. Dat was nog steeds snel, maar het voelde niet zo fijn aan om mee te rijden."

Iets verder vooruitgekeken: wat vind je van de nieuwe concepten voor 2021 die de FIA bekend heeft gemaakt?
"Als het nog steeds goed te rijden is en het bevorderend is voor het inhalen, ben ik het er wel mee eens. Ook al ziet de auto er heel futuristisch uit. Het ligt er ook een beetje aan hoeveel downforce je door de nieuwe reglementen verliest."

We hebben je Daniel en de mannen van Toro Rosso een lesje Nederlands zien geven. De beelden hebben tot behoorlijk wat hilariteit gezorgd. Wat vonden ze er uiteindelijk van?
"Nederlands is niet echt een makkelijke taal om te leren, dus er kwam wel een paar grappige noten uit ja!"

Wat ga je missen aan Daniel (en wat niet)?
"Daniel is gewoon heel aardig en makkelijk om mee om te gaan. Als je een teamgenoot moet hebben in de Formule 1, is hij wel de meeste relaxte teamgenoot om te hebben. Hij is ook iemand waar je waarschijnlijk niet veel problemen mee hebt. Van de andere kant denk ik dat het met Pierre ook wel goed zal zitten. Wat ik niet zal missen? Zijn vreselijke muziek, haha! Het is soms heel apart, maar iedereen heeft zijn eigen smaak."

Ondanks het feit dat er continu een strijd is tussen teamgenoten onderling, moet het toch pijn doen om Daniel zo te zien zoals na de kwalificatie in Japan?
"Dat is nooit fijn, aangezien ik zelf ook in die situatie heb gezeten. Je probeert een goed resultaat neer te zetten, of het nu in de race of in de kwalificatie is, en dan houdt de auto er opeens mee op. Dat is niet wat je wil. Daarom gaan we ook proberen om dat voor volgend jaar te veranderen."

In Rusland was er sprake van overduidelijke teamorders bij Mercedes. Wat had jij in de situatie van Bottas gedaan? De welbekende ‘NO!’ uit Singapore in 2015?
"Ik had allereerst gezorgd dat ik niet in die situatie kwam door gewoon meer gas te geven. Dan zit je niet zo dicht in de buurt van Hamilton en heb je dat probleem al helemaal niet. Dan hoef je er eigenlijk ook helemaal niet over te praten. Maar als je eenmaal in die situatie zit, lijkt het mij meer dan normaal dat het gebeurt."

Talenten als Stoffel Vandoorne en Esteban Ocon zitten volgend jaar hoogstwaarschijnlijk zonder Formule 1-stoeltje. Wat vind je hiervan?
"Stoffel is super aardig en erg relaxt om mee om te gaan. Het is jammer voor hem dat hij niet meer in de Formule 1 zit en ik hoop dat hij in een andere raceklasse wel weer goed aan de bak komt. Ocon zal waarschijnlijk snel weer in de Formule 1 terechtkomen. Er komen natuurlijk ook weer jonge jongens aan, dus je wil niet te lang buiten de Formule 1 zitten. Het is gewoon niet fijn om dan zonder stoeltje te zitten voor een jaar. Als dan toevallig iemand anders het goed doet, word je in de Formule 1 ook snel weer vergeten. Je moet altijd dus zo snel mogelijk weer in de Formule 1 komen."

Mick Schumacher zit nu in dezelfde situatie als jij zat in de Formule 3. Denk je dat hij er verstandig aan doen om volgend jaar naar de Formule 1 te gaan als hij de kans ervoor krijgt?
"Als je de kans krijgt, zou ik hem wel pakken, maar het ligt er ook aan hoe hij er zelf in staat."

Heb je na de race in Rusland nog tijd gehad om je verjaardag te vieren?
"Ik moest de maandag erna al meteen door naar het vliegveld, dus niet echt. Maar het is eigenlijk altijd wel fijner om een avond in je eigen bed te slapen. Ik hoorde van de andere vlucht, die met alle coureurs, dat ze negen uur hadden gevlogen. Ze hebben allemaal niet kunnen slapen omdat er in het privévliegtuig normale stoelen zitten. De een die sliep op de bank, de ander weer op de tafel of op de grond. Vettel had volgens mij zelfs een opblaasbed meegenomen!"

Lees hier het eerste deel van ons exclusieve interview met Max