Openhartig interview met Max Verstappen: 'Seizoen na Monaco heel goed verlopen'

Gepubliceerd op 13 oktober 2018 door Bryan van Berlo

Afgelopen woensdag was Max Verstappen aanwezig bij Exact Live, het grootste ééndaagse business-evenement in Nederland. Naast zijn aanwezigheid bij een aantal presentaties en gastoptredens, had de Aston Martin Red Bull Racing-coureur tijd voor een openhartig interview met Verstappen.nl. In dit eerste deel wordt er teruggeblikt op het huidige seizoen en kijken we alvast vooruit naar de samenwerking met Honda voor 2019. In deel twee, dat dinsdag verschijnt, hebben we onder meer het over de nieuwe reglementen en teamgenoot Daniel Ricciardo.

Max, er zijn dit jaar nog vier races te gaan. Hoe kijk je na de wedstrijd in Abu Dhabi terug op dit seizoen? En hoe vergelijk je het seizoen met vorig jaar?
“Het begin van het seizoen was niet echt wat ik ervan verwacht had. Gelukkig is het na Monaco gewoon heel goed verlopen. 2017 was een heel ander seizoen, ook qua auto. Die was dit jaar meteen goed en dat was vorig jaar niet zo. We hebben in 2017 uiteindelijk wel twee keer gewonnen. Dit jaar tot nu toe nog maar één keer, dat hadden er eigenlijk drie moeten zijn. Ik heb me in ieder geval goed hersteld en ik ben blij met de auto, wat natuurlijk ook belangrijk is.”

Wat voor punt geef jij jezelf en de auto dit seizoen tot dusverre?
“Ik hou er niet zo van om een bepaald punt te geven. Ik denk dat je altijd beter kunt en dat vind ik heel belangrijk. De auto is eigenlijk heel goed, al kan het natuurlijk altijd beter. Daar heb ik dus een beetje hetzelfde gevoel bij.”

Had je na Monaco verwacht dat je zo sterk terug zou kunnen slaan met maar liefst zeven podiums?
“Ja, ik had alleen niet verwacht dat we zo zouden beginnen. Dat is het enige. Ik heb altijd verwacht dat we terug konden komen en gewoon zouden kunnen doen wat we het jaar ervoor hadden gedaan. Dat is constant zijn, snel zijn en podiums pakken. Dat is na Monaco wel zo geweest. En daarnaast vooral niet naar andere mensen luisteren.”

Wat zijn je mooiste momenten dit jaar tot nu toe?
“Het mooiste tot nu toe was Oostenrijk. Om daar met een Red Bull op de Red Bull Ring te winnen, met daarbij zoveel Nederlandse fans, maakt het erg bijzonder.”

Zijn er nog dingen die je dit jaar anders had gedaan als je ze overnieuw mocht doen?
“China en Monaco. Die twee.”

Een sprongetje naar de samenwerking met Honda volgend jaar: we hebben deze met McLaren zien mislukken. Hoe zorgen jullie ervoor dat de samenwerking volgend jaar wél een groot succes gaat worden?
“Door Honda te vertellen dat ze de beste en snelste motor moeten ontwikkelen, maar dan niet zo klein en compact mogelijk. Wij geven aan dat we zoveel mogelijk vermogen willen en dan zorgen wij er wel voor dat hij in de auto past. Dat is een heel andere insteek dan ze bij McLaren hadden.”

Het feit dat je team samen met zusterteam Toro Rosso gemakkelijk door een deur kan, lijkt me natuurlijk ook een voordeel.
“Je bent in de huidige situatie altijd het tweede team, na het fabrieksteam. Bij Honda is dat natuurlijk niet het geval. Daar zijn we de eerste en eigenlijk enige klant, aangezien het twee Red Bull-teams zijn. Ik denk dat dat sowieso beter is. Als er een nieuwe update van de motor is, heb je die ook meteen en niet een race later.”

In Japan kwalificeerden de Toro Rosso's zich als zesde en zevende. Denk je dat Honda op pure snelheid Renault al heeft ingehaald?
“Ik denk het wel. Q3 was natuurlijk een wat aparte sessie, maar dan nog staan ze voor Renault en dat is het fabrieksteam. Ik denk dat de auto van Toro Rosso in het algemeen nog niet zo sterk, maar je ziet wel dat Honda stappen maakt.”

In de race zakte de Toro Rosso’s wat terug. Denk je dat ze op racesnelheid ook op het niveau van Renault zitten?
“In de race maakt het niet zo veel uit, maar als de auto niet helemaal top is gaat deze ook niet zo goed met de banden om. Ik weet niet wat er precies mis ging, maar als je puur naar het motorvermogen kijkt, ziet het er wel goed uit. Dat kan natuurlijk alleen maar beter zijn in onze auto.”

Heb je met Pierre Gasly, je nieuwe teamgenoot, al ervaringen uitgewisseld over de Honda-motor?
“Natuurlijk. Ik probeer altijd zoveel mogelijk informatie te winnen en daar is hij ook redelijk open in. Het voelt allemaal goed aan en ik denk dat er veel voordelen aan zitten. Natuurlijk zullen er ook een aantal nadelen zijn, maar hopelijk zijn de voordelen veel groter dan de nadelen.”

Pierre Gasly gaf onlangs aan dat hij tijdens zijn seizoen Super Formula in Japan veel heeft geleerd over de Japanse cultuur en dat dit nu goed van pas komt. Heb jij je daar al in verdiept?
“Ik denk niet per se dat dat echt nodig is. Als ze maar een hele snelle motor leveren zorgen wij wel dat de rest goed komt. Qua communicatie is het natuurlijk een andere cultuur, maar de mensen op het circuit kunnen allemaal perfect Engels. Ik denk dat we genoeg mensen in het team hebben om dat allemaal goed te begeleiden. Je moet aangeven wat er beter kan en wat er niet helemaal soepel loopt, maar dat kan je natuurlijk makkelijk in het Engels aangeven. Daar hoef je geen Japans voor te kunnen.”

Ben je ook al vaker in de fabriek geweest?
“Één keer in Japan, maar ze hebben ook een fabriek in Milton Keynes. Die ligt zowat om de hoek. Zodra we volgend jaar echt met Honda samenwerken gaan we waarschijnlijk nog een keer naar de fabriek voordat we de Grand Prix in Japan hebben.”

Welke sterke punten van de auto van dit jaar nemen jullie mee naar volgend jaar? En waar liggen nog verbeterpunten?
“Ik denk dat de auto over het algemeen echt sterk is. Dit jaar zag je op stratencircuits, waar het motorvermogen niet zo belangrijk is, dat onze auto echt sterk was, vooral in Monaco. Wat betreft volgend jaar is het moeilijk te zeggen, omdat we die nieuwe voorvleugel krijgen. Die beïnvloedt de hele auto wat betreft de downforce, dus het is even afwachten.”

Heb je ook een verklaring waarom de RB14 dit jaar wat minder hard gaat in de regen?
“Er zijn redenen waarom de auto dit jaar wat moeilijker in de regen is af te stellen. Daar mag ik niet teveel over zeggen, maar we weten wat het probleem met de auto aan de onderkant is en dat moeten we voor volgend jaar beter voor elkaar proberen te krijgen.”