Max op P3 na eerste dag in Singapore: 'We kunnen nog verbeteren'

Gepubliceerd op 14 september 2018 door Johan Peeters

Max Verstappen heeft de eerste dag in aanloop naar de Grand Prix van Singapore als derde afgesloten. Op het 5.071 meter lange stratencircuit in Singapore was Kimi Raikkonen voor Ferrari het snelst. Lewis Hamilton werd in zijn Mercedes tweede. Max’ teamgenoot Daniel Ricciardo sloot de dag af als vierde.

“We kunnen nog verbeteren,” Laat Max na de sessie weten. “Het was geen perfecte dag voor mij, vanmorgen voelde goed, maar we zijn niet helemaal tevreden met de middagsessie. We hadden iets last van onderstuur maar we zullen zien wat er morgen gebeurt. We hebben niet de snelheid om voor de pole position te vechten, maar we proberen de auto nog wat te optimaliseren. Als dat lukt dan zouden onze korte runs en racesnelheid beter moeten worden. Hard werken vanavond zou ons in een positie moeten brengen om aan te kunnen vallen”

Ondanks dat het avond is ligt de temperatuur bij de start van de tweede vrije training nog rond de 30 graden. Beide coureurs van Haas F1 verschijnen als eerste op de baan met Valtteri Bottas in hun kielzog. Romain Grosjean noteert de eerste tijd van de sessie waarna teamgenoot Kevin Magnussen het stokje aan kop van het veld een paar ogenblikken later van de Fransman overneemt.

Na een kleine tien minuten verschijnt ook Max op de baan. Beide Ferrari’s staan inmiddels aan kop van het veld. Zijn eerste vliegende rondje op de ultrasofts brengt de snelle Limburger meteen op P1. Sebastian Vettel en Hamilton gaan daar even later, op dezelfde compound banden meteen onderdoor. De regerend wereldkampioen verremt zich even later en schiet rechtdoor in bocht veertien. Hij kan zijn weg onbeschadigd vervolgen, zijn set banden kan vanwege een paar vlakke kantjes echter bij het grofvuil.

Na twintig minuten stijgt Max, mede door een paarse tweede sector, naar P2 achter de Ferrari van Raikkonen. In de periode die volgt klimt Bottas naar P1 met een snelste tijd ooit gereden op het circuit in Singapore. De Fin is op de hypersofts onderweg en ging in de laatste bocht nogal wijd. Even later zien we Sainz zichzelf verbeteren naar P2. Ook de Spanjaard is onderweg op de hypersofts. Max staat op dat moment binnen en zakt weg naar P6.

Halverwege de sessie zien we Max en Ricciardo weer terug op de baan. Beide Red Bulls rijden rond op de hypersofts en klimmen respectievelijk naar P4 en P5. Red Bull maakt van de hypersoft naar ultrasoft een minder grote stap dan de teams van Ferrari en Mercedes waardoor de Red Bulls een tikje verder naar achteren staan. Vettel, bezig aan een snelle ronde, schampt de muur en breekt zijn rondje af en keert terug naar de pits. De schade lijkt mee te vallen. Max is ondertussen naar P3 geklommen achter Raikkonen en Hamilton.

De meeste coureurs lijken zich te gaan richten op de lange runs. Vettel staat nog in de pits na het lichte contact met de muur. De engine cover is van zijn Ferrari en het lijkt erop dat het nog wel even gaat duren vooraleer we de Duitser weer op de baan zien. Met nog iets minder dan een half uur op de klok staat ook Max binnen. Hij meldt over de boordradio bij het uitkomen van bocht 7 een probleem te hebben gevoeld. Ook Lance Stroll moet naar binnen, zijn remmen zijn te heet waardoor er bij het rechterachterwiel een brandje is ontstaan.

Met nog twintig minuten op de klok verschijnt Max nogmaals op een gebruikt setje hypersofts op de baan. De tijden die de Nederlander en zijn teamgenoot in de lange run rijden zien er goed uit. Daarmee lijkt het met de snelheid voor de wedstrijd wel snor te zitten.

In de slotfase zien we aan kop van het veld geen verbeteringen van tijden meer. Bij Ferrari wordt nog altijd hard gewerkt aan de auto van Vettel. De Duitser is momenteel ook niet in de pitbox aanwezig. Ondertussen is Christian Horner voor de microfoon van Channel 4 verschenen. “Op de ultrasofts gaat het best goed, maar op de hypersofts op dit moment nog niet. We hebben vanavond dus nog werk te doen”, aldus de teambaas van Aston Martin Red Bull Racing over de korte runs van Ricciardo en Max. “De hypersoft is eigenlijk niet de band waarop je de race wil starten, maar je hebt hem hoogstwaarschijnlijk wel nodig om het derde deel van de kwalificatie te halen. Misschien dat dit zich nog verbetert in de loop van het weekend.”

Tijdens de laatste minuten van de training meldt Max nog steeds iets te voelen aan de auto. Het team vraagt hem een paar instellingen te veranderen, waarna de Nederlander tot het einde verder kan.

Klik hier voor de prijsvraag van de Grand Prix van Singapore en win de nieuwe MV polo 33 plus een MV RBR joggingbroek!

Uitslag tweede vrije training van Singapore:

poscoureurteamtijdverschilronden
1Kimi RäikkönenRAIFerrari1:38.699 35
2Lewis HamiltonHAMMercedes1:38.710+0.011s20
3Max VerstappenVERRed Bull Racing TAG Heuer1:39.221+0.522s28
4Daniel RicciardoRICRed Bull Racing TAG Heuer1:39.309+0.610s33
5Valtteri BottasBOTMercedes1:39.368+0.669s33
6Carlos SainzSAIRenault1:40.274+1.575s36
7Romain GrosjeanGROHaas Ferrari1:40.384+1.685s33
8Fernando AlonsoALOMcLaren Renault1:40.459+1.760s31
9Sebastian VettelVETFerrari1:40.633+1.934s12
10Nico HulkenbergHULRenault1:40.668+1.969s35
11Sergio PerezPERForce India Mercedes1:40.774+2.075s30
12Marcus EricssonERISauber Ferrari1:40.812+2.113s37
13Esteban OconOCOForce India Mercedes1:40.870+2.171s33
14Charles LeclercLECSauber Ferrari1:41.062+2.363s37
15Kevin MagnussenMAGHaas Ferrari1:41.154+2.455s32
16Stoffel VandoorneVANMcLaren Renault1:41.164+2.465s32
17Brendon HartleyHARScuderia Toro Rosso Honda1:41.542+2.843s38
18Pierre GaslyGASScuderia Toro Rosso Honda1:41.615+2.916s36
19Lance StrollSTRWilliams Mercedes1:42.141+3.442s17
20Sergey SirotkinSIRWilliams Mercedes1:42.181+3.482s36