Max over penalty op Monza: 'Ik was aardig boos tijdens de wedstrijd'

Gepubliceerd op 03 september 2018 door Julien Lemmen

Max Verstappen gaf vanavond tijdens een Skype-gesprek in het programma Peptalk op Ziggo Sport tekst en uitleg over zijn vijfde plaats in de Grand Prix van Italië.

Uiteraard wordt Max direct gevraagd naar zijn mening over het incident met Valtteri Bottas waarvoor hij een straf van vijf seconden ontving en hem deed terugvallen van P3 naar P5: “Ik ben het er nog steeds niet mee eens”, zegt de Nederlander. “Ik heb het uiteraard terug gezien. Ik verdedigde gewoon. Natuurlijk maak je het altijd zo krap mogelijk want ik wil ook zo goed mogelijk de bocht insturen en toen raakten we elkaar. Ik had misschien een paar millimeter meer ruimte kunnen geven, maar hij zat op de witte lijn. Achteraf is het altijd makkelijk zeggen ‘had ik maar dit of dat’, maar als je met 340 kilometer per uur daar aankomt is het wel anders om te beslissen dan dat je het op een camera terugziet.”

Toch wil Max de regelgeving in de Formule 1 niet de schuld geven: “De ene steward zal wel een penalty geven en de andere niet, dus ik denk niet dat het per se aan de regels ligt. We kunnen er nog lang over doorgaan, maar het is nu eenmaal beslist en ik ga er niet minder van slapen.”

Dat de Limburger na afloop van de race nog twee penaltypunten op zijn licentie ontving, kan hem niet veel deren: “Ik heb er nu pas vijf, dus er kunnen er nog zeven bij”, zegt Max met een knipoog. “De penaltypunten zijn wel een beetje apart, maar het is zo.”

Zoals Verstappen tijdens de race over de boordradio al liet blijken, was hij ondanks zijn straf niet van plan om Bottas voorbij te laten komen: “Ik was aardig boos tijdens de wedstrijd, dus dat was absoluut niet gelukt. Hij weet nu in ieder geval hoe de achterkant van mijn auto eruit ziet.”

Desondanks kan Max tevreden terugkijken op de getoonde snelheid: “De hele race ging heel goed. We zaten in een positie die we niet hadden verwacht. Beter dan normaal, want we waren eigenlijk te langzaam ten opzichte van Mercedes en Ferrari. Het was gewoon een goede wedstrijd en de auto voelde heel goed aan.”

Tenslotte wordt er vooruitgeblikt op de komende race in Singapore, een circuit dat de Red Bull Racing RB14 goed zou moeten liggen: “De auto zal zeker weten goed zijn”, zegt Max vastberaden. “Ik hoop dat we de motor kunnen compenseren, want die is niet sterk genoeg. Dus hopelijk maken we in de kwalificatie een beetje kans.”