scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max eindigt de Duitse GP op P4: 'Vierde het hoogst haalbare'

Gepubliceerd op 22 juli 2018 door Johan Peeters

Max Verstappen is tijdens de Grand Prix van Duitsland als vierde geëindigd. In de enerverende wedstrijd, die door Lewis Hamilton werd gewonnen, kon de Nederlander van Aston Martin Red Bull Racing geen potten breken. Valtteri Bottas, evenals Hamilton rijdend voor Mercedes, werd tweede, gevolgd door de Ferrari van Kimi Raikkonen. Sebastian Vettel verloor in de slotfase de wedstrijd door met zijn Ferrari van de baan te schieten.

Na de race laat Max over zijn wedstrijd weten: “Het was een beetje een chaos. Je hoopt altijd dat het gaat regenen, maar nu werkte het een beetje tegen ons. Qua resultaat had het niet uitgemaakt, want door die safety car heeft iedereen natuurlijk nieuwe banden gehaald, en ik ook want op die zachte banden ben je niet snel. Vierde was hier vandaag het hoogst haalbare onder deze omstandigheden. Zonder de regen hadden we hier wel voor een podium kunnen vechten. Vandaag was dat helaas niet mogelijk.”

Max vertelt aan Verstappen.nl hoe verraderlijk het op de baan was: “Het waren lastige omstandigheden, daarom kwam ik ook binnen. Het begon stevig te regenen en dat trok richting bocht acht en tien. Ik dacht dat als het zo door zou gaan, het ook richting sector drie zou komen. Maar dat gebeurde helaas niet, dus moest ik nogmaals een pitstop maken. We hebben gegokt, maar het viel niet onze kant op.”

Vettel werd slachtoffer van een glijpartij, waarna zijn race in de bandenstapels eindigde. Max vertelt daarover: “Het was super lastig, zeker in die bocht. Als je daar even blokkeert, schiet je er direct vanaf. In die lastige omstandigheden, had iedereen dat kunnen gebeuren. Je probeert op zo’n moment overal grip te zoeken, maar wilt ook niet teveel risico nemen. Ook omdat ik op een goede positie lag op dat moment. Dan is het rijden op je gevoel. En een beetje marge nemen door iets eerder te remmen en de bochten door te rollen, dat soort dingen.”

"Nu kijken we al weer uit naar Hongarije, daar proberen we het natuurlijk weer goed te doen. Ik kijk ernaar uit", besluit Max.

Voor de start is bekend geworden dat niet Daniel Ricciardo maar Pierre Gasly achteraan zal starten. Honda heeft de coureur van Scuderia Toro Rosso om “tactische” redenen een volledig nieuwe power unit gegeven. Daarmee zal de Fransman vanaf de laatste positie op de grid de wedstrijd aanvangen. Bij de start van de opwarmronde is het warm en droog, maar in de omgeving hangen dreigende wolken. Race control meldt een kans van 60% op regen gedurende de race.

Als de lampen bij de start uitgaan, komt iedereen goed van zijn plek. Er zijn geen wijzigingen vooraan. Vettel behoudt de leiding, voor Bottas, Kimi Raikkonen en Max. De laatste heeft de druk er bij Raikkonen vol op staan, maar ziet geen kans de Fin te passeren. Als snel verschijnen er druppeltjes op de lenzen. Hamilton maakt meters en is binnen enkele ronden al in de top-tien te vinden. Achteraan heeft Ricciardo meer moeite met zijn opmars.

De openingsfase verloopt dus relatief rustig. Vettel, Bottas, Raikkonen en Max vormen nog steeds de top-vier. Iedereen is nog in competitie. Ricciardo heeft ondertussen over de radio geklaagd over een gebrek aan grip op zijn medium banden. Na tien ronden heeft Max een gat achter zich van meer dan twaalf seconden op Kevin Magnussen die op P5 rondrijdt.

In ronde 13 is Hamilton opgeklommen naar P6 en zit aan de staart van Magnussen. Richting de hairpin heeft de regerend wereldkampioen weinig moeite om aan de Deen voorbij te gaan. Op hetzelfde moment komt Raikkonen binnen voor zijn eerste stop. De Fin komt voor de deur bij Hamilton weer terug op de baan en is waarschijnlijk op een tweestopper onderweg.

Na twintig ronden is ook Ricciardo in de top-tien aangekomen. Alleen Raikkonen en Hülkenberg hebben tot dusver een pitstop gemaakt. Omdat Magnussen, Carlos Sainz en Romain Grosjean een pitstop maken klimt Ricciardo, zonder ervoor te hoeven vechten, naar P7. In Ronde 26 komt ook Vettel binnen. Hij wisselt naar softs en valt terug tot P4, achter Bottas, Max en Raikkonen.

De regen blijft vooralsnog uit. Bottas maakt in ronde 29 zijn stop, terwijl de RB14 van Ricciardo stilvalt. "Losing power", meldt de onfortuinlijke Australiër via de radio. Max komt direct binnen voor zijn eerste stop. De Limburger wisselt naar softs en valt terug naar P5, achter Bottas. Raikkonen, Vettel, Hamilton, Bottas en Verstappen rijden allemaal op softs. Hamilton zal na zijn pitstop waarschijnlijk aan willen vallen op ultrasofts.

Vettel wil graag aan Raikkonen voorbij. "Dit kost alleen maar tijd en zo gaan mijn banden kapot", laat de Duitser via de radio weten. Er wordt nog regen verwacht waardoor Ferrari schijnt te wachten met een teamorder. Max is inmiddels op stoom gekomen en loopt in op de mannen voor hem. In ronde 39 komt de teamorder bij Ferrari er toch en kan Vettel Raikkonen gewoon passeren. "Jullie staan op een andere strategie", krijgt de Fin als uitleg via de radio.

De dreiging van regen begint, met nog 23 ronden te gaan, serieuzere vormen aan te nemen, terwijl Hamilton naar binnen moet voor een vers setje banden. De Brit komt achter Max de baan weer op. De eerste druppels vallen ondertussen in de hairpin. Charles Leclerc, Fernando Alonso en Pierre Gasly wisselen naar intermediates. In de ronde die volgt gaat Max wijd in de hairpin en gaat vervolgens ook naar binnen voor een setje inters. Daarmee geeft hij de vierde plek weer terug aan Hamilton.

De meeste coureurs die naar inters gewisseld hebben komt weer binnen om weer terug te gaan naar een setje ultrasofts. Ook Max is na een paar rondjes weer binnen voor een bandenwissel. Het regent nog steeds een beetje, terwijl Raikkonen een foutje maakt en Bottas P2 afpakt van zijn landgenoot. Even later schiet Vettel er af en eindigt via het grind in de bandenstapels. De Duitser gleed van de baan in de Sachskurve en belandde in de muur. Einde wedstrijd voor hem en een safety car-periode volgt.

Achter de safety car is de stand in de top-tien: Hamilton, Bottas, Raikkonen, Max, Hülkenberg, Perez, Ocon, Ericsson, Grosjean en Sainz. Met nog tien ronden te gaan wordt de race weer vrijgegeven met iedereen onderweg op slicks. Bottas waagt na de herstart een poging in de hairpin, maar Hamilton behoudt de leiding. Hamilton krijgt over de boordradio te horen dat er wellicht nog regen komt in de slotfase. Bottas krijgt te horen dat hij Hamilton niet meer mag aanvallen en Sainz krijgt een tijdstraf van tien seconden wegens inhalen tijdens de safety car-periode.

Hamilton is aan het stampen en zet een reeks snelste ronden neer. Hij krijgt te horen dat er nog dreiging van regen is, maar vooralsnog is het droog. Grosjean ziet in de slotfase nog kans om zich op te werken naar P7. De regen blijft uit en Hamilton wint, gestart als veertiende, de race voor Bottas, Raikkonen en Max op P4.

Uitslag Grand Prix van Duitsland:

poscoureurteamrondentijdpunten
1Lewis HamiltonHAMMercedes671:32:29.84525
2Valteri BottasBOTMercedes67+4.535s18
3Kimi RäikkönenRAIFerrari67+6.732s15
4Max VerstappenVERRed Bull Racing TAG Heuer67+7.654s12
5Nico HulkenbergHULRenault67+26.609s10
6Romain GrosjeanGROHaas Ferrari67+28.871s8
7Sergio PerezPERForce India Mercedes67+30.556s6
8Esteban OconOCOForce India Mercedes67+31.750s4
9Marcus EricssonERISauber Ferrari67+32.362s2
10Brendon HartleyHARScuderia Toro Rosso Honda67+34.197s1
11Kevin MagnussenMAGHaas Ferrari67+34.919s0
12Carlos SainzSAIRenault67+43.069s0
13Stoffel VandoorneVANMcLaren Renault67+46.617s0
14Pierre GaslyGASScuderia Toro Rosso Honda66+1 lap0
15Charles LeclercLECSauber Ferrari66+1 lap0
16Fernando AlonsoALOMcLaren Renault65DNF0
0Lance StrollSTRWilliams Mercedes53DNF0
0Sebastian VettelVETFerrari51DNF0
0Sergey SirotkinSIRWilliams Mercedes51DNF0
0Daniel RicciardoRICRed Bull Racing TAG Heuer27DNF0