Vijfde pole op rij voor Häkkinen.

Gepubliceerd op 29 mei 1999 door Verstappen Info Page

De verwachting van de teams was toch dat de snellere tijden aan het einde van de training gezet zouden worden aangezien zoals zo vaak bij de aanvang van de training geen van de wagens de baan opging. Luca Badoer maakte van de mogelijkheid gebruik om zich in het zicht van de camera's te rijden. Frentzen en Alesi waren de eersten die daadwerkelijk een snelle tijd neer konden zetten waarbij Alesi de eerste serieuze tijd liet noteren in 1:22.388.

Na 10 minuten wordt het een stuk drukker met Irvine naar een tweede tijd op 0,017 sec achter Alesi en Villeneuve naar de derde tijd. Van de serieuze kanshebbers op de pole is het Schumacher die na een kwartier zijn eerste poging inzet. Wat iedereen verwachtte gebeurde echter niet, Schumacher bleef op 0,016 sec achter Alesi steken, slechts één duizendste voor Irvine. Na 20 minuten is het ook Häkkinen die in zijn eerste poging zich stukbijt op de tijd van Alesi en moet zelfs de beide Ferrari's voor laten gaan.

De tweede poging van Irvine leek te gaan slagen echter een foutje aan het einde zijn ronde kostte hem te veel tijd en kon derhalve zijn tijd niet verbeteren. Aan de auto Coulthard werd nog gesleuteld, vandaar dat David zijn eerste tijd pas na 30 minuten kon laten noteren. Ook hij zat in de buurt van Alesi maar moest toch 0,047 sec toegeven, en ondanks het kleine verschil een vierde positie, vlak voor Häkkinen.

Terwijl de baan onder de brandende zon steeds warmer wordt verbeterd Michael Schumacher na ruim een half uur de snelste tijd naar 1:22.277. Teken voor de andere matadoren om de baan weer op te gaan. Irvine verbeterd zich vlak achter Schumacher, Häkkinen verbeterd zich wel, maar wint geen plaats terwijl Coulthard verrassend Schumacher verbeterd naar 1:22.244. Niet voor lang want Irvine weet een opgebouwde voorsprong te behouden en noteert in zijn laatste poging 1:22.219. De verschillen zijn dus uiterst klein zoals we vaker gezien hebben tijdens trainings sessies.

10 minuten voor het einde begint Coulthard aan zijn derde run. Een minimale voorspong wordt omgezet naar een behoorlijke achterstand na de tweede sectie, dus Coulthard besluit zijn ronde af te breken zoadat hij een laatste run van 4 rondjes kan maken. Häkkinen lijkt net als zo velen ook te sneuvelen maar niets is inder waar. Met name door een snelle laatste sectie pakt hij de pole op 1:22.088. Op dat moment zijn er nog twee coureurs die een serieuze aanval kunnen plaatsen op de pole, maar zowel Schumacher als Coulthard konden geen verbetering meer vinden.

De pole position is dus voor Mika Häkkinen gevolgd door Irvine, Coulthard, Schumacher, Alesi en Villeneuve.

Na afloop liet Häkkinen weten dat de baan ttijdens de kwalificatie toch iets verbeterede, maar de Fin gaf ook aan dat mede door een iets andere afstelling er veel tijdswinst was. Dat de start morgen van belang is werd duidelijk door de uitspraak van een glimlachende Irvine "I am king of the first corner". Coulthard gaf aan dat de baan veel veranderd gedurende de dag, maar dat deze veranderingen juist door het vele testen redelijk te voorspellen waren. De sfeer was in ieder geval erg ontspannen want terwijl Coulthard serieus antwoord gaf op de aan hem gestelde vragen, probeerde Irvine en Häkkinen elkaar nat te gooien.

Voor een compleet overzicht van alle tijden kun je terecht op onze seizoen pagina.