scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Jos Verstappen over podium in Spanje: 'Max had dit nodig'

Gepubliceerd op 14 mei 2018 door Julien Lemmen

Na een stroeve seizoensstart, scoorde Max Verstappen in Barcelona eindelijk zijn eerste podium van het jaar. Vader Jos Verstappen schuift aan in het programma Peptalk op Ziggo Sport om terug te blikken op de Grand Prix van Spanje, het seizoen tot dusverre en vooruit te kijken naar de races die komen gaan.

“Ja, dit had hij ook even nodig”, antwoordt Jos op de vraag of hij tevreden was na de derde plaats van zijn zoon gisteren. ”Het kwam goed uit, zeker voor de race in Monaco geeft het wat meer vertrouwen. Bij de start nam Max geen onnodige risico’s en hij bleef rustig. De rondetijden waren heel sterk in het begin van de wedstrijd, dus het was gewoon een sterke race. Dit willen we elk weekend zien.”

Ondanks het podium ziet Jos nog genoeg ruimte voor verbetering: “Natuurlijk is een podium altijd leuk, maar je wil wel meer uiteindelijk. De auto kan ook meer in de race, alleen blijft de kwalificatie een probleem. Als we in de kwalificatie op de eerste rij komen te staan, kan Max elke wedstrijd winnen.”

Dat de kwalificatie minder gaat, heeft vooral te maken met de kwalificatiemodus op de motoren van Ferrari en Mercedes: “Wat ze met de motor doen, heet detoneren. Dat kunnen ze per motor maar een paar minuten doen en dat doen ze altijd in Q3”, legt de Limburger uit. “Renault weet niet waar ze het moeten zoeken en waar het vandaan komt. Het is frustrerend tijdens de kwalificatie.”

“Vervolgens blijft het in de race gewoon lastig om in te halen", vervolgt Jos. "Barcelona is een moeilijk circuit om in te halen en je bent afhankelijk van anderen. Het komt door de nieuwe regelementen. De voorvleugel is te geavanceerd, die creëert zoveel wervelingen achter de auto, waardoor je er niet dicht achter kunt gaan rijden. En als je er niet dicht achter iemand zit, kun je niet inhalen.”

Al ziet Verstappen senior wel een oplossing om de spanning terug te brengen: “Ze moeten banden brengen die in de race problemen gaan krijgen, die voor de ene auto misschien maar acht ronden mee gaan en voor de ander misschien wel langer. Dan krijg je ook spannendere wedstrijden.“

Van de incidentrijke eerste vier races voor Max, neemt Jos zijn zoon alleen de touché met Sebastian Vettel in China kwalijk: “Alleen dat. Hij maakt een foute inschatting. Als hij een halve meter eerder had ingestuurd, was er niks aan de hand geweest. Hij baalt ervan. Je komt met 330 kilometer per uur aan en je mist de bocht met een halve meter. Dan komt daar de frustratie bij dat Ricciardo voor hem zat, na die inhaalpoging op Hamilton, die ik nog steeds heel goed vond. Als je er vijf minuten over praat ben je klaar. Maar het hoeft niet eens, dat weet hij zelf ook.”

Na de domper in China volgde een nog grotere teleurstelling in Baku, waar de beide Red Bull Racing-teamgenoten elkaar van de baan af reden. Desondanks is de goede verstandhouding tussen Verstappen en Ricciardo niet verstoord na het incident in Baku, zo vertelt Jos: “Dat gaat goed. Na Baku was dat al geen probleem. Ze voelden zich allebei niet lekker onder de situatie.” Of de Australiër volgend jaar bij het team zal blijven, daar durft Jos nog geen uitspraken over te doen: “Ricciardo heeft nog geen contract voor volgend jaar bij Red Bull. Ze willen hem heel graag houden, maar ik denk dat hij de kat uit de boom kijkt. Bij Ferrari is Vettel net iets beter dan Raikkkonen en bij Mercedes is Hamilton beter dan Bottas. Bij Ricciardo en Max zit er gewoon minder verschil in. Ik denk dat die tweestrijd ook beter voor het team is. Daar worden ze alleen maar beter van.”

Tenslotte ziet Jos de aankomende race in Monaco met vertrouwen tegemoet: “In Monaco hebben we kans om te winnen. Daar is de motor niet zo belangrijk want de rechte stukken zijn niet zo lang. Je moet daar zorgen dat je geen fouten maakt, dat de auto goed staat afgesteld en je moet er vertrouwen hebben. Onze auto is ook echt goed op circuits met weinig grip. In Barcelona zag je dat goed in de laatste sector, daar was onze auto het beste. Dat zijn allemaal langzame bochten, net als in Monaco. Daar hebben we dus echt kans.”