scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Exclusief interview met Max Verstappen: 'Inhalen was in 2016 veel leuker'

Gepubliceerd op 23 april 2018 door Julien Lemmen

Verstappen.nl had in de aanloop naar de Jumbo Racedagen een uitgebreid interview met Max Verstappen op Circuit Zandvoort. Er werd vooruitgeblikt op de aankomende editie van de Jumbo Racedagen. Tevens kwam het huidige Formule 1-seizoen kwam aan bod, evenals de reglementen en stand van zaken in de Formule 1.

Max, je bent hier eind mei weer voor de Jumbo Racedagen, hoe vind je het om te zien dat het evenement elk jaar zoveel bezoekers trekt?
"Het is natuurlijk super mooi om te zien dat er zoveel mensen enthousiast zijn van de Formule 1 en dat het veel meer leeft dan een aantal jaren geleden. Daar ben ik super blij mee."

Komen de Jumbo Racedagen in de buurt met de sfeer die op Spa tijdens de Grand Prix hangt?
"Het is een andere sfeer. Ik denk dat het hier iets relaxter is. Er staat geen druk op en er is voor mij geen race. Je kan iets meer je ding doen en meer een show weggeven in plaats van alleen maar rondjes rijden."

We nemen aan dat er ook dit jaar weer een prachtig klinkende V8-motor achterin je auto ligt?
"Ja, natuurlijk. Als coureur zijnde is het geluid toch wel belangrijk. De auto zelf is langzamer dan degene waar we nu mee rijden, maar het geluid maakt toch heel veel goed."

Zijn de Jumbo racedagen de enige keer per jaar dat je donuts maakt?
"Het ligt eraan wat voor resultaten we dit seizoen behalen! Maar ik zal niet bij elke overwinning donuts gaan draaien, want we hebben maar drie motoren per jaar. Ik kan, met uitzondering van de laatste race in Abu Dhabi, niet het risico nemen dat er opeens wat fout gaat."

Frits van Eerd heeft een grote verzameling Formule 1-auto’s. Welke auto zou jij later graag in je bezit willen hebben?
"Niet per se in mijn collectie, maar welke auto ik nog wel eens uit zou willen proberen is een Formule 1-auto uit 1994. Die hebben een hele mooie vorm. Misschien ook een auto uit 2007 of 2008. Er zat toen nog veel elektronica op, waaronder traction control. Dat zou ik nog wel eens een keer willen meemaken."

De directeur van de Jumbo-keten rijdt dit jaar weer in de 24 uur van Le Mans met zijn eigen LMP2-auto. In hoeverre zou jij dit later nog een keer willen doen?
"Ik zou dit alleen met mijn vader willen doen. Niet met iemand anders. En dan gaan we daar natuurlijk niet meedoen voor de lol. Ik denk dat iedereen dat wel snapt."

Voor Jumbo heb je al enkele commercials mogen maken. Hoe is het met je acteerkunsten gesteld?
"Ik ga volgend jaar ook in een film meespelen. Daar heb ik de hoofdrol, haha! Nee het is niet echt voor mij weggelegd, maar ik probeer het natuurlijk zo goed mogelijk te doen. Ik word er wel steeds beter in."

We zaten met jou aan tafel tijdens de eerste wintertest in Barcelona en je was daar optimistisch gestemd was over het seizoen dat komen ging. Er zijn nu drie races verreden. Hoe zou jij je seizoen tot dusverre willen omschrijven?
"Top, haha!. Qua resultaat niet, maar de auto is wel goed. We komen nog wel wat tekort in de kwalificatie, maar in de races ziet het er goed uit. Tot nu toe hebben we om verschillende redenen niet de resultaten behaald die we wilden behalen, maar ik kijk nu wel uit naar Baku. Ik denk dat we daar wel een goede race kunnen hebben. We hebben bovendien nog achttien races voor de boeg, dus hopelijk verlopen die allemaal naar wens."

Je ziet tegenwoordig vaak dat de eerste drie teams, Ferrari, Mercedes en Red Bull, ver vooraan rijden. Heb je niet het gevoel dat je in de A-klasse rijdt en de rest van de teams in de B-klasse, omdat het verschil zo groot is tussen de top en de rest?
"Je ziet dat de eerste drie teams vechten met elkaar, maar daarachter zit het ook heel dicht bij elkaar. Het blijft dus wel interessant en ik denk dat dit ook spannend is. Tenminste, dat is wat ik op de schermen zie tijdens het rijden."

Vind je dat er iets aan de reglementen moet veranderen om het veld dichter bij elkaar te brengen?
"Voor de Formule 1 in het algemeen is het wel goed als alles wat dichter bij elkaar komt. Waar je dan vooral naar moet kijken zijn naar de motoren. Het verschil hiertussen is ook nog steeds te groot."

Veel fans klagen over het gebrek aan inhaalacties in de Formule 1. Vind jij dit ook jammer of geeft het inhalen je sinds 2017 meer voldoening?
"Nee, ik vond het bijvoorbeeld in 2016 veel leuker. Je kon elkaar beter volgen en op de een of andere manier gaf het meer voldoening. Sinds 2017 is het een stuk moeilijker en minder leuk om echt tegen elkaar te racen. De remafstand is korter en het is gewoon zo moeilijk om elkaar te volgen. De auto kan ook vreemde bewegingen maken en opeens uitbreken."

We zijn er op tv al bijna aan gewend, maar wat zijn de positieve en de negatieve kanten van de halo onder het rijden?
"Onder het rijden merk je er niet zo heel veel van. Je kijkt er nu een beetje doorheen, dus je ogen kunnen zich wel goed aanpassen. Ik vind het er alleen niet uit zien. Maar goed, het zit er nu eenmaal op en ik kan het er niet meer af halen. Een positief punt is het zicht bij een laagstaande zon. Deze is soms heel irritant waardoor je je rempunten bijna niet kan zien. De halo blokt dat nu een beetje, waardoor het iets minder is."

Er zijn dit jaar weer twee nieuwe compounds in het rijtje droogweerbanden bijgekomen. Wat vind je van de regels wat betreft de bandenkeuzes voor een Grand Prix? Zijn de goed zoals ze nu zijn of zou je de banden bijvoorbeeld liever zelf uitkiezen, waardoor er door de diversiteit meer spektakel is?
"Nee, juist niet. Ik zou alleen een zachte en een harde band willen zien. Uiteindelijk hoeven de mensen niet te weten of het nu een ultrasoft of een supersoft is. Als je naar het circuit gaat en je pakt bijvoorbeeld een ultrasoft en een soft, noem je de ultrasoft een zachte en de soft een harde band. Ik denk dat het de mensen niet uitmaakt hoe zacht dat de band eigenlijk is.”

De afgelopen race in China was er een gat tussen de bandencompounds. Vond je dat een goede zet?
"Ik had meer verschil verwacht. Ik heb namelijk een net zo lange stint gedaan op de ultrazachte banden dan de rest op een zachte band."

De Grand Prix van Azerbeidzjan is de eerstvolgende op het programma. Wat kunnen we daar van je verwachten?
“De auto verkeert in een goede staat en ik denk dat deze op een stratencircuit nog meer tot zijn recht komt. Ik kijk er in ieder geval enorm naar uit!”

Duinkaarten voor de Jumbo Racedagen zijn vanaf woensdag 25 april gratis en exclusief beschikbaar bij aanschaf van actieproducten bij Jumbo. Tribune- en F1-Paddock kaarten en speciale VIP-tickets voor de Max Verstappen Paddock Club zijn verkrijgbaar op www.circuitzandvoort.nl.