scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max sluit met 187 ronden af: “Blij met betrouwbaarheid en tevreden met snelheid”

Gepubliceerd op 08 maart 2018 door Niels Hendrix

Max Verstappen heeft zijn laatste test dag met een tevreden gevoel afgesloten. Na een productieve ochtend stonden er al 77 ronden achter de naam van de jonge Nederlander. Na de lunch kwamen daar nog 110 ronden bij, wat het totaal op een indrukwekkend aantal van 187 afgelegde ronden bracht. Op woensdag zette zijn teamgenoot Daniel Ricciardo al 165 ronden op de klok waarmee het met de betrouwbaarheid van de RB14 van Aston Martin Red Bull Racing wel goed lijkt te zitten.

“We wilden vandaag veel ronden rijden en uitzoeken hoe goed de racesnelheid was. Voor mijn gevoel is die snelheid in orde. Daarmee kunnen we tevreden zijn”, steekt Max van wal tegenover onder andere Verstappen.nl. “Het belangrijkste van vandaag was om ons eigen programma af te werken, veel ronden te rijden en de auto te verbeteren. Dat is precies wat we vandaag gedaan hebben.” De zachtste banden waar Max een run op deed, waren de ultrasofts. “Maar dat was niet in kwalificatiemodus”, vult Max aan.

Op de vraag of hij klaar is voor de eerste race in Australië, zegt Max: “Wat betreft betrouwbaarheid wel, daar ben ik blij mee. We hebben geen problemen gekend met de auto, dat is ook erg belangrijk. Ook ben ik tevreden met de snelheid, dus we hebben een goed uitgangspunt.” Aan voorspellingen waagt de 20-jarige coureur zich echter nog niet. “We proberen dicht op Ferrari en Mercedes te zitten. Als we daar in de kwalificatie drie of vier tienden op laten liggen, kunnen we in de race wel het gevecht met ze aangaan. Daar mikken we op. Maar het blijft afwachten, want Melbourne is weer een hele andere baan.”

Max vervolgt ’s middags zijn weg op de medium compound banden en richt zich op lange runs, waarmee raceomstandigheden worden nagebootst. Na twintig ronden volgt er een pitstop, waarna Verstappen wederom de ronden aan elkaar rijgt. Ondertussen is Sebastian Vettel met een soortgelijke stint bezig en daarbij ontlopen de rondetijden van de Ferrari en de Red Bull Racing-bolide elkaar maar bar weinig. Er volgt een tweede pitstop en wederom vervolgt Max zijn weg op het asfalt van Barcelona. Om kwart voor vier zit de racesimulatie er dan op en staan er in totaal al 138 ronden op de teller voor Max.

Na enkele aanpassingen aan de RB14 wordt Max weer de baan opgestuurd, nog steeds op mediums. Er volgt een kortstondige rode vlag situatie als Marcus Ericsson met zijn Sauber in bocht vier in het grind belandt. Als de baan weer wordt vrijgegeven, probeert Max een run op ultrazachte banden. Met veel benzine aan boord zit een verbetering van zijn snelste rondetijd, uit de ochtend, er niet in. Ook niet als Verstappen met nog een half uur te gaan op superzachte banden rijdt. Met nog een kwartier op de klok begint Red Bull Racing aan een serie pitstopoefeningen. De snelste daarvan verloopt in minder dan twee seconden en ook als er een vijf seconden penalty gefingeerd wordt, verloopt dat schouwspel als een Zwitsers uurwerk.

Op vrijdag zal Daniel Ricciardo tijdens de laatste testdag de RB14 bemannen.

Uitslag donderdag testdag 3 in Barcelona (18:00 uur):

   Coureur 		Team 		  Tijd 		Verschil  Ronden  		
1  Sebastian Vettel	Ferrari		  1:17.182		  188	
2  Kevin Magnussen	Haas 		  1:18.360	+1.178	  153	
3  Pierre Gasly		Toro Rosso	  1:18.363	+1.181	  169	
4  Nico Hülkenberg	Renault		  1:18.675	+1.493	  79	
5  Carlos Sainz		Renault		  1:18.725	+1.543	  69	
6  Stoffel Vandoorne	McLaren	          1:18.855	+1.673	  151	
7  Marcus Ericsson	Sauber		  1:19.244	+2.062	  148	
8  Lewis Hamilton	Mercedes	  1:19.296	+2.114	  84	
9  Valtteri Bottas	Mercedes	  1:19.532	+2.350	  97	
10 Robert Kubica	Williams	  1:19.629	+2.447	  73	
11 Sergio Perez		Force India	  1:19.634	+2.452	  159	
12 Max Verstappen	Red Bull Racing   1:19.842	+2.660	  187
13 Lance Stroll		Williams	  1:20.262	+3.080	  67