scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Jos Verstappen over leerschool Max: "Manier van managen zie ik nergens meer"

Gepubliceerd op 03 maart 2018 door Julien Lemmen

Verstappen.nl had tijdens de Formule 1-testdagen in Barcelona een uitgebreid een openhartig gesprek met Jos Verstappen in het motorhome van Aston Martin Red Bull Racing. In het eerste deel vertelde Jos over de Formule 1 in het algemeen en de successen en tegenslagen van Max. In het tweede deel wordt de leerschool van Max doorgenomen en blikken we vooruit op de toekomst.

Welke kwaliteiten van jezelf zie je terug bij Max en op welk vlak is hij nog beter?
“Ik denk dat Max overal net iets beter in is. Max is veel verder dan dat ik was op dezelfde leeftijd. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de leerschool die hij gekregen heeft. Ik denk dat Max een verfijnder gevoel heeft. Hij kan zich beheersen. Op de momenten dat ik beter achter iemand had kunnen blijven, reed ik er juist overheen. Max heeft die controle wel. Maar zijn inzicht, dat had ik ook. Ik weet niet of hij meer talent heeft dan ik, dat vind ik heel moeilijk om in te schatten, maar hij heeft wel een veel betere leerschool gehad.”

“Ik was natuurlijk elke dag intensief met hem bezig. Elk foutje zag ik en elk goed dingetje zag ik ook. Het zijn niet alleen de fouten waar je wat van leert, maar de goede dingen moet je ook benoemen. Een inhaalactie is niet altijd goed. Als je een inhaalactie maakt waarbij je heel veel tijd verliest, is het gewoon een klote-actie. Daar ben ik met hem vanaf zijn vijfde jaar mee bezig. Elke dag dat we gingen rijden, leerde hij iets. Elk interview dat ik gaf, zat hij bij. Eigenlijk alles wat met autosport te maken heeft, waar ik mee bezig was, daar was hij bij. Als klein mannetje kreeg hij zó veel informatie. Hij zei niet altijd wat, maar hij hoorde het wel. Hij sloeg het wel op en dacht er op zijn eigen manier over na. Ik denk wel dat dat invloed op hem heeft gehad.”

“Max is bewust en onbewust gewoon ontzettend goed voorbereid. Zo zie ik het ook eerlijk. Natuurlijk heeft Red Bull het opgepakt toen wij bij hen zaten. Die combinatie, met mij als eerste en vervolgens Red Bull, is gewoon perfect geweest.”

Je probeert Max steeds meer los te laten. Op welke gebieden zul je Max dit jaar gaan ondersteunen?
“Ik denk dat ik gewoon bij veel wedstrijden aanwezig ben, ik spreek met mensen, loop over het circuit en zie dingen in de garage. Ik praat met Max en ik bespreek alles met hem. Wat ik zie en hoe ik het zie. Dat zal altijd gebeuren, niet alleen dit jaar, maar over vijf jaar ook nog. Ik denk dat het juist goed is, dat je mensen om je heen hebt die het spelletje begrijpen. Natuurlijk krijgt hij er zelf ook steeds meer verstand van, maar om altijd iemand bij je te hebben om mee te sparren en waar je mee kan overleggen of discussiëren, dat is de perfecte combinatie.”

Hoe denk je dat Max zijn carrière er nu uit had gezien als jullie niet hadden getekend bij Red Bull?
"Het is altijd moeilijk om te zeggen, maar dan denk ik niet dat hij in 2015 in de Formule 1 had gereden en dan had hij nu waarschijnlijk ook niet bij een topteam gezeten. Voor ons heeft het absoluut goed uitgepakt. We zitten bij een topteam en hij heeft al wedstrijden gewonnen, dus ik denk dat we de goede keuze hebben gemaakt."

Je bent zelf talentscout bij Red Bull. Waar let je precies op om te zien welke talenten er bovenuit springen?
"Echt een officiële rol heb ik niet. Ze hebben mij gevraagd of ik eens kon kijken. Ik heb toen twee namen aangegeven waar ik wel wat in zag. Toevallig ben ik twee weken geleden nog naar een kartrace in Italië geweest. Daar heb ik wel even gekeken. Ik hou het in de gaten en heb natuurlijk veel contacten in die wereld. Ik hoef maar iemand te bellen en ik weet precies wie je in de gaten moet houden. Maar weet je, het is natuurlijk mooi als je bij een Mercedes, een Red Bull of een Ferrari zit, maar ik zie niet de manier van managen zoals ik met Max heb gedaan. Dat kan ook niemand, om heel eerlijk te zijn. Je kan ze wel ergens laten rijden, maar dat wil niet zeggen dat ze heel veel leren daar. Ik denk dat als je het goed wil doen, dat je heel intensief er bovenop moet zitten. Dag en nacht moeten ze ermee bezig zijn. Als je heel intensief met mannetjes werkt, dan komt daar een bepaald type uit en die kan je ook een beetje sturen en kneden. Die kun je maken zoals jij hem wil hebben. Maar dat gebeurt nu niet."

Probeer je ze daarbij te vergelijken met Max als voorbeeld?
"Natuurlijk, ze zien Max uit de karting komen, vervolgens Formule 3 en Formule 1. Zo willen ze het nu allemaal doen. Maar ze moeten even tien jaar terugkijken, hoe het toen allemaal ging. Daar zijn ze niet realistisch in. Wat ik ervoor gedaan heb, wat er wel en niet allemaal gebeurd is. Ik denk dat mensen zich er echt in vergissen wat daar allemaal voor nodig is geweest."

Hoe zie je jouw toekomst voor je met betrekking tot de autosport en met Max?
"Voor mij is het allerbelangrijkste met Max. We willen wereldkampioen worden, we willen wedstrijden winnen en de wereld veroveren. Max heeft prioriteit. We doen het met z’n drieën, Raymond, Max en ik. We moeten zorgen dat hij in een winnende auto blijft zitten, zodat we kunnen bereiken wat we willen bereiken, dat is mijn doel. Ik denk dat we nu halverwege zijn. Het wordt nog veel groter, want Max maakt zo’n indruk. Ik denk dat we niet weten wat op ons af komt. Het ziet er nu goed uit, dus we hebben er veel zin in!"