scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Overzicht van de nieuwe technische regels voor 2018

Gepubliceerd op 08 januari 2018 door Bryan van Berlo

Over precies zeven weken staat de eerste testdag voor het nieuwe Formule 1-seizoen op het programma. De coureurs zullen dan op het Circuit de Catalunya hun nieuwe auto’s aan de tand gaan voelen. Hoewel de regels voor komend seizoen niet zo drastisch veranderd zijn ten opzichte van vorig jaar, zijn er een aantal wijzigingen die het benoemen waard zijn.

Allereerst de T-wings en haaienvinnen. Voordat het seizoen vorig jaar van start ging, kwamen er tijdens de wintertests door de zogenoemde ‘loopholes’ in het reglement enkele vreemde creaties op de auto’s te zitten. Hoewel haaienvinnen al eerder voorkwamen in de historie van de Formule 1, was de T-wing, die de luchtstroom richting de achtervleugel zou moeten verbeteren, een nieuwe verschijning.

Gedurende het seizoen waren twee- of zelfs driedubbele constructies van deze ontwikkeling geen vreemd gezicht meer. Deze is nu samen met de haaienvin voor 2018 verboden. Laatstgenoemde zal volgend jaar wellicht nog wel te zien zijn als een ander soort 'vin' op sommige auto’s, al is deze nu aanzienlijk kleiner en korter.

Een van de meest zichtbare veranderingen voor het nieuwe seizoen is de halo. Hoewel de introductie van de veelbesproken cockpitbescherming in eerste instantie werd uitgesteld, verscheen tijdens de zomer van vorig jaar het bericht dat het systeem alsnog op de auto’s van 2018 geplaatst zou gaan worden. Verschillende teams hebben inmiddels al met de halo getest.

Hoewel de vorm van de cockpitbescherming vastgelegd is in het reglement, is er wel ruimte om het oppervlak ervan aan te passen. Het is dus mogelijk dat de teams enkele vleugeltjes of andere aerodynamische hulpmiddelen op de halo zullen plaatsen. McLaren testte hier na de Grand Prix van Abu Dhabi al mee.

Om het gewicht van de halo te compenseren, is het minimumgewicht van de auto’s met zes kilogram verhoogd naar 734 kilogram. Echter zal het verwachte gewicht van de cockpitbescherming rond de veertien kilogram liggen, waardoor de teams minder speelruimte hebben met betrekking tot de ballast. Ook de wat zwaardere coureurs kunnen hierdoor mogelijk een nadeel door ondervinden.

Een wat kleinere wijziging in de regels heeft betrekking tot de ophanging. Red Bull en Ferrari hebben hier vorig seizoen mee geëxperimenteerd. Hierdoor kon de rijhoogte van de auto gedurende een ronde, afhankelijk van de stuurhoek, op een slimme manier versteld worden. De FIA heeft hierna besloten dat ook dit niet meer toegestaan wordt.