Max Verstappen: “Word niet sterker van uitvalbeurten, maar een winnende auto”

Gepubliceerd op 28 augustus 2017 door Bryan van Berlo

Zes uitvalbeurten uit twaalf races. Het is niet de reeks waar Max Verstappen dit seizoen op gehoopt had. Tijdens de Grand Prix van België gooide een motorprobleem in ronde zeven roet in het eten. Het betekende wederom een vroegtijdig einde van een veelbelovende race. Max schoof maandagavond aan bij het programma Peptalk op Ziggo Sport, waarin hij terugblikte op het afgelopen weekend.

“Het was enorm teleurstellend", vertelt Max. "Ook voor je eigen fans, voor wie je een goed resultaat wilt neerzetten. Als je er dan na acht ronden al uit ligt, is dat erg vervelend. We probeerden het probleem nog op te lossen, maar dat lukte niet. Dan baal je enorm. Vooral na de kwalificatie, dat was mijn beste van het seizoen. Alles klopte gewoon.”

Het is niet de eerste keer dat de Red Bull Racing-coureur uitvalt in een goede uitgangspositie: “Dat is extra frustrerend. Er is dan weer een goed resultaat weg en dat is eigenlijk het hele jaar al zo. Het plezier gaat op deze manier ook weg. Je gaat op vakantie om je op te laden voor de rest van het seizoen. Je komt dan helemaal gemotiveerd naar Spa, alles loopt goed je hebt een super kwalificatie. En dan val je uit in de achtste ronde…”

Het probleem met de tot TAG Heuer omgedoopte Renault-krachtbron bleek uiteindelijk softwarematig te zijn. Max verklaart dit nader: “Omdat we in het begin van het jaar een aantal motoren hebben opgeblazen, is er een veiligheid op de motor gezet, zodat dat niet meer zou gebeuren.” Op het moment dat Verstappen snelheid verloor, werd er verzocht om deze veiligheid door middel van de functie 'fail one' er af te halen. “Daar kan je die sensor mee uitschakelen, maar dat werkte ook niet”, vertelt de Nederlander.

De motor zelf was dan ook niet beschadigd. Het team kreeg deze zelfs weer aan de praat nadat de RB13 teruggekeerd was: “Ze hebben een bougie eruit gedraaid en deze er weer ingezet. Toen ze de auto startten, deed hij het gewoon. Ik heb dan liever dat ik de motor opblaas dan dat ik stil kom te staan en het blijkt dat de motor het achteraf weer doet.”

Er wordt gevraagd wat er op het moment in het hoofd van Verstappen om gaat: “Ik vind niet dat je het nu nog pech kunt noemen. En dan laat ik de trainingen en kwalificaties nog weg. Het ligt ook deels aan hoe alles voorbereid is. We hebben achter de schermen wel eens meegemaakt dat een motor op het circuit aankomt en er iets niet klopt. Dat mag gewoon niet gebeuren bij zo’n organisatie.” Invloed hierop heeft Max echter niet: “Op een gegeven moment denk je, ik kan er toch niets aan veranderen, dus laat het maar gaan. Ik kan het simpelweg niet beïnvloeden. Als ik het kon, dan deed ik het heel graag.”

De overeenkomst met Red Bull Racing komt volgens Verstappen niet direct onder druk te staan, ondanks alle malaise van dit seizoen: “Ik laat wel merken dat ik er niet blij mee ben, net als bij de vorige uitvalbeurten. Ik snap dat Red Bull Racing daar niet de oorzaak van is, maar uiteindelijk is het wel het hele pakket waar je van afhankelijk bent. Ook volgend jaar. Uitvalbeurten heb ik niet nodig om sterker te worden. Geef mij een auto om mee te winnen, daar word ik sterker van."

Aankomend weekend staat de Grand Prix van Italië op het programma. Topsnelheid is op het circuit in Monza van groot belang. Max verwacht dan ook niet makkelijk te hebben: “Het wordt een moeilijk weekend. Er zitten ook redelijk wat straffen aan te komen. We mogen gedurende het seizoen namelijk vier motoren gebruiken, maar we zitten daar al aan. We pakken in Italië de vijfde en hopen dat we daarmee de rest van het seizoen kunnen uitrijden.”