scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max finisht 5e in Monaco: “Enorm teleurgesteld, maar niks meer aan te doen"

Gepubliceerd op 28 mei 2017 door Niels Hendrix

Max Verstappen is als vijfde geëindigd in de Grand Prix van Monaco, waarin Ferrari oppermachtig was. Sebastian Vettel schreef de race op zijn naam, voor teamgenoot Kimi Raikkonen. Binnen Red Bull Racing pakte de pitstopstrategie uit in het voordeel van Daniel Ricciardo, die beslag legde op P3. Valtteri Bottas (P4) stond het grootste gedeelte van de race onder druk van Max, maar ondanks een foutloze race, zat er niet meer in voor de 19-jarige coureur.

“Ik ben enorm teleurgesteld, maar aan de race kan ik nu niks meer aan veranderen”, aldus Max. “Dat mijn pitstop zo vroeg kwam, had ik totaal niet verwacht. Ik snapte het niet helemaal, want als de undercut op Bottas wel gelukt zou zijn, had ik nog steeds vast gezeten achter Sainz. Ik weet natuurlijk niet waar de rest van het veld rijdt, dus ik had verwacht na mijn pitstop vrij baan te hebben. Als je achter iemand zit, kom je er hier niet voorbij. Dat zag je ook na de laatste safety car, toen ik op nieuwe en zachtere banden reed. Als je binnen één seconde van elkaar zit, is het lastig volgen en met die brede auto’s kun je hier niks uitrichten. Nu heb ik 77 ronden achter die grijze auto gereden.”

Max besluit: “Dat ik gefinisht ben is positief, maar ik ben vandaag niet blij. Hopelijk verloopt het de volgende race beter.”

Bij de start staat het hele veld op de Saubers na op ultrasofts, de zachtste banden. Als de lichten doven en de Formule 1-coureurs worden losgelaten door de straten van het prinsdom Monaco, komt iedereen goed weg en heelhuids de eerste ronde door. Zo blijven Raikkonen, Vettel en Bottas in slagorde voor Verstappen, Ricciardo en Sainz rijden. Max kent vanaf P4 een goede start, net zoals hij dit hele jaar al heeft. Hamilton, die vanaf P13 vertrekt, wint één positie.

Beide Ferrari’s lopen in de eerste ronden direct weg, terwijl Max de Mercedes van Bottas kan volgen en zijn teamgenoot Ricciardo op afstand weet te houden. Maar tussen dit drietal bedragen de onderlinge verschillen al snel enkele seconden. Van gevechten op de baan is geen sprake.

In de zeventiende ronde is Nico Hulkenberg de eerste uitvaller, als de versnellingsbak van zijn Renault het begeeft. Vanaf L27 worden de eerste achterblijvers op een ronde gezet, waarbij Jenson Button, vertrokken vanuit de pitstraat, de eerste is. Max kent ondertussen een moment van overstuur en schiet rechtdoor bij de chicane, maar dat blijft verder zonder gevolgen.

In de 33e ronde opent Max de aanval op de voor hem rijdende Mercedes door als eerste zijn pitstop te maken en naar supersofts te wisselen. Bottas, die een paar seconden voorsprong heeft, pareert een ronde later en komt vlak voor de Nederlander terug op de baan. Terwijl ook Raikkonen stopt, stampt Ricciardo nog een paar ronden door. Als de Australiër in ronde 38 naar supersofts wisselt, ligt hij voor Bottas en heeft hij dus twee posities gewonnen. Een zure constatering voor Max.

Vettel weet ook te profiteren door iets later (ronde 39) te stoppen en verschalkt zijn teamgenoot. Zodoende leidt de Duitser na de pitstops de race, voor Raikkonen, Ricciardo, Bottas en Verstappen. Vanuit het oogpunt van Red Bull Racing, dat voor de stops vierde en vijfde lag, is er dus een positie gewonnen. Hamilton stopt pas in de 47e ronde en schuift zo op naar P7.

In ronde 61 waagt Button een erg optimistische inhaalpoging op Pascal Wehrlein, maar dat gaat faliekant mis. De McLaren haakt met het linker voorwiel in het rechter achterwiel van de Sauber, die vervolgens omhoog springt en zijwaarts tegen de bandenstapels belandt. De safety car wordt ingezet en gelukkig stapt Wehrlein, nadat de auto weer op vier wielen staat, ongeschonden uit. Max maakt ondertussen een tweede pitstop en haalt – zonder verlies van positie – een verse set ultrasofts.

Met die nieuwe en snellere banden zet de Limburger bij de herstart, vijf ronden later, de aanval in op de vierde plek van Bottas. Omdat Ricciardo in de eerste bocht de vangrail toucheert, ontstaat er een driekoppig gevecht, maar positiewisselingen blijven hierbij uit. Elders in het veld loopt het minder goed af: Stoffel Vandoorne gaat wijd, tikt de muur aan en valt uit. Perez waagt zijn geluk bij Kvyat, maar door hard contact is de wedstrijd van de Rus vroegtijdig ten einde.

Zo behaalt Vettel zijn 45e Formule 1-zege en troeft hij polesitter Raikkonen af. Ricciardo neemt bezit van de derde podiumplek, voor Bottas en Verstappen op P5. Sainz wordt netjes zesde, voor Hamilton. 

Uitslag Grand Prix van Monaco: 

01  5 Sebastian Vettel    Ferrari                    	78 1:44:44.340 
02  7 Kimi Räikkönen      Ferrari                    	78 +3.145s 
03  3 Daniel Ricciardo    Red Bull Racing TAG Heuer  	78 +3.745s 
04 77 Valtteri Bottas     Mercedes                   	78 +5.517s 
05 33 Max Verstappen      Red Bull Racing TAG Heuer  	78 +6.199s
06 55 Carlos Sainz        Toro Rosso                 	78 +12.038s 
07 44 Lewis Hamilton      Mercedes                   	78 +15.801s 
08  8 Romain Grosjean     Haas Ferrari               	78 +18.150s 
09 19 Felipe Massa        Williams Mercedes          	78 +19.445s 
10 20 Kevin Magnussen     Haas Ferrari               	78 +21.443s 
11 30 Jolyon Palmer       Renault                    	78 +22.737s 
12 31 Esteban Ocon        Force India Mercedes       	78 +23.725s 
13 11 Sergio Perez        Force India Mercedes       	78 +39.089s 
14 26 Daniil Kvyat        Toro Rosso                 	71 DNF 
15 18 Lance Stroll        Williams Mercedes          	71 DNF 
NC  2 Stoffel Vandoorne   McLaren Honda              	66 DNF 
NC  9 Marcus Ericsson     Sauber Ferrari             	63 DNF 
NC 22 Jenson Button       McLaren Honda              	57 DNF 
NC 94 Pascal Wehrlein     Sauber Ferrari             	57 DNF 
NC 27 Nico Hulkenberg     Renault                    	15 DNF