scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Mercedes en Ferrari bepalen tempo op eerste testdag in Barcelona

Gepubliceerd op 27 februari 2017 door Julien Lemmen

Lewis Hamilton heeft de eerste testdag op het Circuito de Catalunya als snelste afgesloten. De Brit reed in zijn hagelnieuwe Mercedes W08 naar een 1:21.765 op de zachte banden. Ter vergelijking was de snelste tijd op de eerste testdag vorig jaar ruim drie seconden langzamer. Vettel, die nog snelste was in de ochtend, reed in de middagsessie de tweede tijd. Felipe Massa en Kevin Magnussen eindigden op plek drie en vier.

Net als in de ochtend, zijn er in de middag zonnige en warme omstandigheden, met temperaturen van tegen de 20 graden. Om 14:00 uur gaat het licht op groen en duikt Ricciardo met de RB13, voor het eerst sinds het stilvallen in de ochtend, weer de baan op. In de ochtend heeft hij maar vier ronden gereden door een sensorprobleem. Kort na aanvang van de middagsessie slaat de pechduivel echter weer toe en blijft Ricciardo wederom lange tijd in de pits staan. Dit keer zorgt een probleem met de batterij voor het gebrek aan rijtijd. Het euvel kan nu wel op tijd worden verholpen en aan het eind van de dag staan er voor de Australiër een respectabele 50 ronden op de teller met de vijfde tijd achter zijn naam.

Ricciardo geeft na de sessie tekst en uitleg: “Vanochtend zat het probleem vrij diep in de auto. We moesten alles uit elkaar halen en dit kostte veel tijd. In de middag hadden we wat problemen op het gebied van de accu. Het ging meer om de veiligheid, maar opnieuw moesten we onder de auto sleutelen, de vloer eraf halen en dit kostte meer tijd dan dat het probleem op zich is. We speelden op veilig tijdens de eerste testdag.”

Ondanks de problemen was het eind van de sessie bemoedigend voor Ricciardo: “De auto voelde goed aan. Natuurlijk heb ik vanochtend en in het begin van de middag weinig gereden, maar daarna was het vrij positief en kwamen we nog tot 50 ronden. In die laatste uren hebben we veel geleerd en op het einde begrepen we de auto een stuk beter. Dat is testen, het was ook vrij koud. Als we eenmaal gaan racen kan het weer een heel ander verhaal zijn.”

De teams aan top van de tijdentabel zijn ook de teams met de meeste ronden achter hun naam. Kilometervreter is het team van Mercedes, dat maar liefst 152 ronden weet af te leggen over de gehele dag: 79 voor Bottas in de ochtendsessie en 73 voor Hamilton in de middagsessie. Vettel rijdt over de gehele dag 126 ronden in zijn Ferrari en is slechts een tiende langzamer dan de snelste tijd van Hamilton. Nog indrukwekkender is het feit dat de Duitser zijn snelste tijd op de medium compound banden neerzet.

Schlemiel van dag één is Alonso in zijn McLaren. De oranje bolide kent de gehele dag problemen met het oliesysteem. Pas tegen het eind van de middag klokt de Spanjaard zijn eerste tijden en komt uiteindelijk nog tot 29 verreden ronden, slechts de Sauber van Ericsson achter zich latend in de tijdenlijst. Force India kent ook geen probleemloze dag, Perez volbrengt slechts 39 ronden.

Dinsdag is Max Verstappen aan de beurt om de Red Bull Racing RB13 voor het eerst aan de tand te voelen. Om 9:00 uur lokale tijd gaat het licht op groen voor testdag twee. 

Uitslag maandag 27 februari, testdag 1

	 Rijder	         Team	        Tijd	 	        Ronden
1	 L. Hamilton	 Mercedes	1:21.765		73
2	 S. Vettel	 Ferrari	1:21.878		128
3	 F. Massa	 Williams	1:22.076		103
4	 K. Magnussen	 Haas	        1:23.894		51
6	 D. Ricciardo	 Red Bull	1:22.926		50
5	 V. Bottas	 Mercedes	1:23.169		79
7	 S. Pérez	 Force India	1:23.709		39
8	 C. Sainz	 Toro Rosso	1:24.494		51
9	 N. Hülkenberg	 Renault	1:24.784		57
10	 F. Alonso	 McLaren	1:24.852		29
11	 M. Ericsson	 Sauber	        1:26.841		72