scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Christian Horner over RB13, rijderspaar en 2017: “Fascinerend”

Gepubliceerd op 20 februari 2017 door Niels Hendrix

Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing, vertelt over de huidige stand van zaken: “Tussen de seizoenen in heb je altijd de perioden van druk, maar we zijn als een zwaan: rustig aan de oppervlakte maar daaronder verwoed aan het peddelen. Zo is dat elk voorseizoen, dus over het algemeen lopen we op schema.”

Over zijn verwachtingen voor 2017 zegt Horner: “We gingen de winter op onze top in. Het momentum bouwde zich op gedurende het jaar, de ontwikkeling van de auto liep goed, onze races waren goed en we waren strategisch sterk. Nu beginnen we natuurlijk met een leeg vel en voor elke ontwerper of engineer is dat een echte spannende uitdaging. Een paar jaar geleden, in 2009, kwam de dubbele diffuser. Is er nu net zo’n gizmo, die wij hebben gemist maar iemand anders heeft gevonden? Hopelijk niet en hopelijk zijn we competitief.”

Welke vooruitgang verwacht je dit jaar van de power unit? “Dit jaar is het een compleet nieuwe motor met een nieuwe filosofie. Ze hebben een sterke winter gehad. We hopen op een stap vooruit in de prestaties en als die gezet wordt, kunnen we dit jaar hopelijk Mercedes en Ferrari uitdagen en ze het moeilijk maken.”

Horner vervolgt: “Mercedes is zeker weer het te kloppen team, zij zijn drievoudig wereldkampioen. Ze hebben de lat hoog gelegd, maar daar mikken wij ook op. Hopelijk kunnen wij de uitdaging vormen. Ons coureurs duo is fantastisch, we hebben stabiliteit in het team en kijken uit naar aankomend seizoen.”

Over de coureurs gesproken… “We hebben waarschijnlijk het meest opwindende rijders duo op de grid. Het is geweldig om de ontwikkeling en evolutie van Max Verstappen te zien. Zijn ervaring en zelfvertrouwen groeit, net als zijn leeftijd, die pas 19 jaar is… Daniel Ricciardo was afgelopen jaar voor mij de coureur van het jaar. Hij heeft een paar fenomenale prestaties verricht, op het toppen van zijn kunnen, zijn zelfvertrouwen is groot. Ik denk dat de chemie tussen onze twee rijders geweldig is. Ze pushen elkaar ongelooflijk, wat voor ons als team fantastisch is. Ik zou geen twee betere, meer gemotiveerde coureurs in onze auto’s kunnen hebben.”

“Hun sterke punten zijn dit jaar hopelijk hun nek, want de g-krachten zullen flink toenemen”, zegt Horner met een knipoog. “Ze zijn beide geweldige racers, met name op zondagmiddag. Ik denk niet dat er coureurs zijn die beter inhalen dan onze twee mannen. Ze zijn enorm toegewijd, genieten en houden van wat ze doen. Je kunt echt zien dat ze door en door racers zijn. Ondertussen hebben ze ook nog lol. Ze zijn een soort grote broer en kleine broer: ze wonen in hetzelfde appartementencomplex in Monaco. Het is een geweldig paar voor ons.”

Wat verwacht je van de nieuwe reglementen? “De auto’s zullen er anders uit zien: agressiever, breder, grotere banden, meer downforce, meer aerodynamica. Dus ik vind de auto’s er geweldig uit zien. Ze zullen vier tot vijf seconde per ronde sneller zijn. Ze vormen fysiek een grotere uitdaging voor de coureurs, dat is zeker. Hoe dat het racen beïnvloedt, zal fascinerend zijn. Ik denk dat we ons dit jaar kunnen opmaken voor een paar spannende Grands Prix. We zullen zeker verschil gaan zien in de rangorde van de coureurs, want deze auto’s gaan hun vaardigheden echt op de proef stellen.”

Over de RB13 zegt Horner: “Ik denk dat de RB13 een van de mooiste auto’s is die we ontworpen en gemaakt hebben. Vanwege de geometrie van de auto en de nieuwe reglementen, ziet de auto er breed, gevaarlijk en snel uit. Het is dat oude gezegde: als het er goed uitziet, gaat het over het algemeen ook goed. En deze auto ziet er zeker goed uit.”

Hoe is de sfeer in de fabriek? “In de fabriek heerst een sfeer van opwinding. We zijn twee maanden niet op een circuit geweest en iedereen wil weer aan de slag. Een nieuwe auto, nieuwe regels. Het is aftellen tot de eerste race in Melbourne. In Barcelona hebben we twee tests, vier dagen voor iedere coureur, dus dat is niet veel tijd in de RB13. Maar er heerst een echte betrokkenheid en buzz op de fabriek, die alleen maar toeneemt.”

Hoe zie je Red Bull Racing in de veranderende Formule 1-wereld? “Het uitgangspunt van Red Bull ten opzichte van Formule 1 is dat het in de eerste plaats een sport is en ik vind dat onze sport moet entertainen: man en machine tot de absolute limiet. Misschien moeten we minder aan technologie denken en meer aan het ultieme racen dat Formule 1 moet zijn. Er zijn mooie kansen om daarin stappen te maken, om bijvoorbeeld het volume op te schroeven. De auto’s zien er dit jaar geweldig uit en het zou fantastisch zijn als ze ook meer herrie zouden maken. Maak van de coureurs de sterren en de helden. De coureurs en de persoonlijkheden binnen de Formule 1 zouden toegankelijker moeten zijn. Dat zijn volgens mij de belangrijkste elementen om je op te richten.”

De eerste test in Barcelona komt eraan. “Het is altijd een spannend moment als de auto voor de eerste keer de baan op gaat, voor de eerste keer de garage uitrijdt door de pitlane. Je wilt hem wel zien terugkeren aan het einde van de ronde. Natuurlijk wordt er gekeken naar rondetijden, hoeveelheden benzine, wie wat doet, de race simulaties, etc. Maar dat is allemaal irrelevant. In werkelijkheid richten we ons op ons eigen programma, zetten we oogkleppen op en werken we onze eigen punten af. Wat er nu ontwikkeld is, zal tegen de tijd dat we in Melbourne zijn toch weer veranderd zijn. De buzz en spanning rondom tests zijn interessant, maar we zijn er aardig goed in om ons alleen op onszelf en ons programma te richten.”

Horner besluit tenslotte: “Wat voor ons het meest opwindend is aan 2017 zijn de kansen die de nieuwe reglementen bieden. Het zal fascinerend zijn om te zien wie het juist heeft en wie ernaast zit. Natuurlijk zal het een ontwikkelingsrace worden, helemaal van Melbourne tot Abu Dhabi. Omdat de reglementen nog tot wasdom moeten komen, zullen we in het begin grote stappen zien. Het zal van elk onderdeel van ons team het uiterste vergen, om onze rivalen te slim af te zijn, sneller te ontwikkelen en sneller te produceren. Dat zal dit jaar de levensgrote uitdaging in de Formule 1 zijn.”