scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max na legendarische show op Interlagos: “Bijna net zo mooi als overwinning"

Gepubliceerd op 13 november 2016 door Bas Winckels

Na de race werd er door Max Verstappen uitgebreid bijgepraat met de verzamelde internationale pers. Waar de Braziliaanse pers de Nederlander zelfs met Ayrton Senna vergeleek, was het verzamelde journaille onverdeeld lyrisch over de prestatie van onze 19-jarige landgenoot. En er was genoeg om op terug te blikken!

Was je blij met de start achter de safety car, of had je liever een staande start gehad? "Nou, ik stond op de grid met beide achterbanden op de witte lijn, dus ik was wel blij met de safety car start." Bij de start pakte je meteen een positie. "Ik zag dat Kimi een andere lijn pakte, dus ik dacht: dan probeer ik buitenom te gaan. Hij bleef in de spray van Rosberg rijden, dus ik kon binnendoor. Daar was ik wel blij mee." Hoe krijg je het voor elkaar om zoveel grip te vinden op een natte baan? “Dat is ervaring uit de karts en de Formule 3. De auto is nu alleen wat groter. Ik praat er ook veel over met mijn vader, en probeer altijd andere lijnen te vinden dan anderen, zeker in de regen. En dat werkte goed.”

Hoe waren de omstandigheden bij de start? "Bij de eerste onderbreking kon ik wel begrijpen dat de wedstrijdleiding een pauze wilde, maar bij de tweede onderbreking vond ik eigenlijk wel dat we gewoon konden rijden. Toen we uiteindelijk echt konden gaan racen, vond ik de omstandigheden veel slechter dan ze tot dan toe geweest waren." Het was in ieder geval lastig genoeg voor je, getuige je bijna-spin bij het opkomen van het rechte stuk, door de Engelsen omschreven als ‘de redding van de eeuw’. "Daar had ik toch wel een beetje geluk: ik heb vol op de rem getrapt, zodat de auto in ieder geval niet naar binnen schoot. Op een gegeven moment kreeg ik de voorkant weer onder controle en dan laat je de rem los en dan draait-ie gewoon. Net niet in de vangrail: dat is net niet, dus dat is prima."

De keus voor intermediates, heeft dat je een overwinning gekost? "Ja, misschien wel, in ieder geval een tweede plaats. Maar de achterbanden begonnen na te laten, en Daniel reed al op intermediates, dus we besloten dat ook te doen. Op het moment dat ik de die liet monteren, was het wel een snelle band. Dus het pakte wel even goed uit, maar dat was maar voor één rondje, want daarna begon het harder te regenen. Toen had ik geen grip meer in de laatste sector waar het al lastig was. Toen moesten we terug naar de regenbanden en terug naar de zestiende positie. Maar daarna heb ik wel mooie acties gehad", aldus Max met enorm gevoel voor understatement. "Ik heb veel aan de buitenkant ingehaald, omdat je er niet achter kan blijven in verband met de spray. Je zoekt dus een andere lijn." Wat was je mooiste actie? "De inhaalactie op Vettel, want die was moeilijk aan het doen." Hij meldde zich daarna wel over de boordradio. "Nou ja," glimlacht Max, "dan moet hij maar meer gas geven."

Je bent weer verkozen tot Driver of the Day. "Dit keer is dat misschien wel terecht. In Amerika was dat wat vreemd. Maar het was een geweldige race, toen ik de finishlijn overkwam, voelde het als een overwinning. Het was bijna net zo mooi als mijn overwinning in Barcelona. Qua strategie was het vandaag niet het beste, maar het heeft me wel veel plezier gebracht."

Wist je dat het publiek met volle teugen van jouw race genoot? "Ja, want elke keer als ik over de boordradio met mijn race-engineer sprak, hoorde ik op de achtergrond het publiek helemaal uit zijn dak gaan. Dat gaf me nog meer motivatie om het nog beter te doen."