Alonso wint 24 Uur van Le Mans met Toyota

Gepubliceerd op 17 juni 2018 door Niels Hendrix

Fernando Alonso heeft met Toyota de 24 Uur van Le Mans op zijn naam geschreven. De Spanjaard vormde met de Japanner Kazuki Nakajima en de Zwitser Sébastien Buemi het winnende trio in de bolide met startnummer 8. Ze hadden na 24 uur racen twee rondes voorsprong op de Toyota met nummer 7, die als tweede eindigde in de beroemde langeafstandsrace over het Circuit de la Sarthe.

In een weinig enerverende 86ste editie snelden de twee Toyota's TS050 Hybrid al gauw weg van de concurrentie in de LMP1-klasse. Beide wagens kwamen uiteindelijk met een voorsprong van meer dan twaalf ronden op het beste privéteam Rebellion over de finish.

De strijd tussen de twee Toyota's werd zondag in de vroege uurtjes beslist, toen Alonso na een driedubbele stint de kloof dicht reed naar de #7 Toyota. Nakajima pakte 's ochtends de leiding over in Arnage en bouwde de voorsprong uit. Bij een neutralisatie werden de twee auto’s van elkaar gescheiden door in verschillende safety car-treintjes terecht te komen. Zo kreeg de #8 een minuut voorsprong en die kon de #7 van Mike Conway, Kamui Kobayashi en José Maria Lopez nooit meer goedmaken.

Toyota #7 eindigde als tweede op een ronde achterstand, nadat Kobayashi in het voorlaatste uur vergat de pits binnen te rijden. Dat kwam de Japanner te staan op twee stop-and go-penalty's van tien seconden.

De derde plek was voor de Rebellion R-13 van Gustavo Menezes, Mathias Beche en Thomas Laurent. Zij waren net iets sterker dan hun teamgenoten Lotterer, Jani en Senna. De andere LMP1-privateers kwamen allemaal in de problemen. Jenson Button moest zijn SMP BR01 in het laatste uur aan de kant zetten, maar het Russische team stond daarvoor al meer dan 50 ronden in het krijt. Het DragonSpeed van Renger van der Zande moest ook de strijd staken na een crash van Ben Hanley in de Porsche Curves.

In LMP2 maakte de G-Drive Oreca #26 van Jean-Eric Vergne, Roman Rusinov en Andrea Pizzitola de favorietenrol waar. De Signatech Alpine #36 van Lapierre, Negrao en Thiriet eindigde uiteindelijk op twee ronden voor de Graff Oreca van Gommendy, Hirschi en Capillaire.

Racing Team Nederland legde beslag op een negende plaats met de Dallara - Gibson. Giedo van der Garde, Jan Lammers en Frits van Eerd kenden enkele problemen met de uitlaat en de schokdempers, maar op het circuit kende het trio een foutloos optreden. Ho-Pin Tung ging Van Eerd in de slotminuten voorbij en eindigde als achtste namens Jacky Chan DC Racing.