scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max voortaan voorzichtiger op boordradio: "Eerste dat in mij opkwam"

Gepubliceerd op 27 oktober 2016 door Julien Lemmen

In aanloop naar de Mexicaanse Grand Prix die dit weekend verreden wordt op het Autodromo Hermanos Rodriguez blikt Max nog kort terug op de vorige race in Austin, waar hij een opvallende opmerking maakte over de boordradio. Verstappen’s race engineer, Gianpiero Lambiase, vroeg aan de Nederlander om het wat rustiger aan te doen om zo zijn banden te sparen. Het antwoord van Verstappen luidde: “Ik ben hier niet om vierde te worden”.

Verstappen, die aan tafel zit met een geschminkt gezicht vanwege de Dag van de Doden, een Mexicaanse feest- en herdenkingsdag, laat in gesprek met de verzamelde pers weten: “Ik denk dat ik de boordradioknop voortaan maar niet meer aanraak. Jullie zullen dus geen radioberichten meer van mij te horen krijgen”. Over de bedoeling van de boodschap is Verstappen duidelijk: “Als coureur wil je altijd zo ver mogelijk naar voren komen. Winnen is natuurlijk altijd het doel. Daarom was de instructie ook zeker niet overbodig. Ik probeerde Nico Rosberg gewoon in te halen op dezelfde wijze als ik Raikkonen eerder al voorbij was gegaan. Bij Kimi kwam ik er meteen langs, maar bij Nico lukte dat helaas niet. Uiteindelijk had ik hierdoor wat meer slijtage aan mijn linker voorband, maar dat was niet zo ernstig.”

“Het punt is: elke keer als ik de boordradioknop indruk, wordt het uitgezonden op tv. Soms kan dit een beetje arrogant overkomen, zoals dus in Austin. Maar dit was gewoon het eerste dat in mij op kwam. Ik doe dan ook niet mee om vierde te worden, ik doe mee om te winnen. Over de radio klinkt het alsof ik arrogant ben en niet naar het team luister, maar dat was zeker niet mijn bedoeling."

Binnen het team was de lucht al snel weer geklaard, maar van buitenaf komen er nog steeds reacties op het voorval. Dat vindt Verstappen jammer: “Sommige mensen houden ervan om deze radioberichten te horen, anderen niet, al denk ik dat het voortaan beter is om helemaal niets te zeggen zodat er geen discussie meer kan ontstaan. Mensen vatten het vaak anders op als dat het is bedoeld. Voorlopig zal ik het bij korte berichten houden als ‘oké’, ‘ja’ en ‘nee’. Van mij geen lange zinnen meer.”

Een andere opvallende gebeurtenis tijdens de Grand Prix van Amerika was de mislukte pitstop. Verstappen bezocht de pits in de 26e ronde, terwijl zijn team hem niet binnen had geroepen en dus nog niet klaar stond, met kostbaar tijdverlies als gevolg. “Ik heb lang nagedacht over wat er verkeerd is gegaan”, zegt Verstappen. “Na bijna een uur racen kom je in een soort ‘comfort zone’ en lijkt alles een beetje op de automatische piloot te gaan. Ik zag Daniel de pits in gaan en dacht: we zitten dicht bij elkaar, ik zal de volgende ronde wel naar binnen moeten. Daar ging het dus verkeerd. Ik dacht misschien iets te veel na voor mezelf. Het is gebeurd en ik laat het niet nog een keer gebeuren." Na afloop van de race in Austin vond er een gesprek plaats tussen Helmut Marko en Verstappen. Niets bijzonders volgens de Nederlander: "We praten na een race altijd even met elkaar. Dit soort momenten zitten er ook bij in je carrière, net als mijn vader die had."

Verstappen kijkt tenslotte met vertrouwen uit naar de Mexicaanse Grand Prix die dit weekend wordt verreden: “Ik denk dat het redelijk goed zou moeten gaan. Het lange rechte stuk is niet ons sterkste punt, maar ik denk dat het snelheidsverschil door de hoge ligging van het circuit, in combinatie met de turbo’s, nog meevalt en dat het dichter bij elkaar zal zitten. We zullen het zien. In de langzamere bochten zullen we er zeker goed bij zitten.”

Voorspel de snelste raceronde van Max en win een Red Bull Racing-pakket!